– I arbeidet med å bli kjent med andre land, har vi tatt utgangspunkt i nasjonalitetene elevene selv representerer. Elevene har jobbet i grupper og laget veggaviser med utgangspunkt i disse landene. På fjerde trinn har vi for eksempel Mikkel som har er halvt dansk og Iyad som er fra Syria, sier assisterende rektor Astrid Stana, mens Mikkel og Iyad viser frem plakatene de har laget. 

Lærer om hverandres kulturer

– Det var mange i klassen som ikke visste at Lego kommer fra Danmark, eller at det er noe som heter «røde pølser» og at «den lille havfruen» er en kjent statue i Danmark, sier Mikkel og henviser til plakaten.

Iyad viser fram sin plakat, som viser bilder av syriske matretter og bilder av byen Damaskus før og etter krigen. 

– Jeg har lært om mange land, og jeg har lært de andre i klassen min om Syria, sa Iyad. 

– I tillegg til å lære om Syria, har jeg har lært om Island, Polen og Thailand, legger Mikkel til. 

Markerte FN-dagen og løp for Afrika

Sander og Ingeborg fra 7. trinn synes det er nyttig å ha «internasjonal uke». 

– Vi har lært å spille på afrikanske trommer og danse afrikanske danser, sa Sander. 
– I går var det FN-dagen. Da så vi en film om vi hvordan det så ut i Europa etter 2. verdenskrig.  Også har vi lært at FN har regler som gjelder både i fred og i krig, fortalte Ingeborg. 

Som en del av «Internasjonal uke» avsluttet 1.-7. trinn torsdagen med å gjennomføre «Løp for barna – MYSA», en aktivitet der elevene samler inn penger til barn i slummen i Nairobi i Kenya. Ved å skaffe sponsorer, gjerne foreldre, «tjener» elevene opp mot 20 kroner for hver gang de har løpt en runde på 540 meter.