Det var «Team Smash», bestående av seks jenter og åtte gutter fra sjette trinn, som hentet hjem prisen for beste markedsføring under konkurransen. De fem jentene og åtte guttene i «Master Geeks» fra sjuende trinn kom på tredjeplass i robotkjøringen, så skolen markerte seg godt blant de 16 lagene som deltok i konkurransen. Begge lagene var nominert til priser i to kategorier hver; 7. trinn i teknologi og markedsføring, 6. trinn i forskning og markedsføring.

Gir mye læring
Ifølge rektor Else Margrethe Holst ved Stavsberg skole bidrar deltakelsen i FLL til å holde fokus på naturvitenskapsfagene og realfagene. 

– I tillegg er det en enorm fordel at elevene lærer seg prosjektmetodikk, og at de får øvd seg på denne måten å jobbe på. Hvert år får lagene en utfordring som de må finne en løsning på, og samarbeid og kommunikasjon er viktige suksessfaktorer i denne prosessen, mener hun.

Morgendagens undervisning
FLL er en kunnskapskonkurranse for barn og unge mellom 10 og 16 år. Oppdraget er tredelt, og byr på utfordringer innen forskning, teknologi samt markedsføring og samarbeid. Lagene har åtte uker på seg til å skape og ferdigstille prosjektet. I år var temaet for konkurransen «morgendagens undervisning», og lagene skulle da forske på og presentere metoder for hvordan de ønsker at framtidas læring skal være. 

Gode meritter
Stavsberg skole kan vise til imponerende resultater i løpet av sine ti år i konkurransen. 

– Jeg pleier å si at vi har et helt skap fullt av FLL-trofeer fra de årene vi har deltatt, og det har vi faktisk også. Med årets pris har vi vunnet hele 14 forskjellige kategoripriser. Hele to ganger har vi nådd helt opp og blitt champion, det skjedde i 2007 og 2012, forteller Holst.

Laget som vinner den regionale finalen går videre til skandinavisk mesterskap. De som vinner der går videre til internasjonale konkurranser.

–I 2007 vant vi teoriprisen i den skandinaviske finalen, og det var utrolig morsomt for både elevene som deltok og skolen, sier rektoren.

Nye utfordringer
Når den tiende konkurransen nå er gjennomført kommer skolen til å se på hvorvidt dette er noe en skal fortsette med videre. 

– Det er klart at dette er et stort løft for en liten skole. Det krever mye, ikke minst av lærerne som er veiledere for lagene. Samtidig finnes det mange andre konkurranser som kan være spennende å delta i, og det kan hende at vi nå skal benytte anledningen til å se om vi skal konsentrere oss om en annen type læringsutfordring framover, avslutter Else Margrethe Holst.