Planinitiativ og oppstart av reguleringsplanarbeid

Ta tidlig kontakt med kommunen ved Plansjefen. I tidlig fase kan det være aktuelt med et avklaringsmøte eller dialogmøte for å drøfte mulige planspørsmål mer uformelt i en innledende fase. 

Forskrift om behandling av private forslag til detaljreguleringsplan etter plan- og bygningsloven gir detaljerte bestemmelser om krav til utforming av planinitiativ, gjennomføring av oppstartmøte for private reguleringslanforslag og referat fra slikt oppstartmøte. Det må legges fram et planinitiativ som oppfyller kravene i §1 for ha grunnlag for gjennomføring av oppstartmøte. 

Momentliste planfaglig tema gir en oversikt over tema som erfaringsmessig er aktuelt å vurdere ved utarbeidelse av planforslag. 

Konsekvensutredning Forslagsstiller skal som del av planinitiativet selv vurdere om tiltaket omfattes av "Forskrift om konsekvensutredninger". 

Varsel om oppstart Forslagsstiller skal varsle og kunngjøre oppstart av planarbeid. Melding skal kunngjøres i minst én avis som er alminnelig lest på stedet. I tillegg skal det kunngjøres gjennom elektroniske medier. Ringsaker kommune tilbyr å publisere kunngjøringsannonser på kommunens internettside. Hensikten med en slik kunngjøring er å gi mulighet for aktiv medvirkning fra de som berøres av planen, samt å kartlegge eventuelle problemer og interessekonflikter på et tidlig tidspunkt. De berørte må få en rimelig frist for å uttale seg,  normalt minst 3-4 uker.

Veiledning til utforming av plandokumenter

Et reguleringsplanforslag består i utgangpunktet av plankart, bestemmelser og planbeskrivelse. I tillegg kan det være påkrevet med ytterligere utredninger/analyser og illustrasjoner.

Plankart Ringsaker kommune har utarbeidet veileder for hvordan arealbruksformål benevnes i reguleringsplaner, dette for å oppnå mest mulig lik tekst på kommunens planer som sikrer gjenkjennelse av ulike arealer

Reguleringsbestemmelser Kommunen tar sikte på å innarbeide mal for reguleringsbestemmelser utarbedeidet av kommunal- og moderniseringsdepartementet, når denne foreligger (trolig 1.halvår 2017).

Planbeskrivelsen skal inneholde nødvendige utredninger som beslutningsgrunnlag for reguleringsplanforslaget. Veiledningsmateriale for utforming av planbeskrivelse:

Enkel mal for utforming av planbeskrivelse og Miljøverndepartementets sjekkliste for planbeskivelse.

Veiledning til kapittel om overordnede planer og nasjonale føringer

Veiledning til kapittel om risiko og sårbarhet (ROS)

Veiledning til kapittel om naturmangfold

Veiledning til utforming av kapittel om naturmangfold når det ikke er registrerte arter eller naturmiljøer innen planområdet.

Kommunens planseksjon bistår med råd og veiledning undervegs i arbeidet med planforslaget.

Komplett planforslag sendes elektronisk til postmottak@ringsaker.kommune.no 

Behandling av reguleringsplanforslag

Lovbestemt saksbehandlingstid for detaljreguleringer er tolv uker fra komplett planforslag er mottatt i kommunen til saken legges fram for 1.gangs politisk behandling.

Offentlig ettersyn

Rådmannen lager saksframstilling til politisk behandling i planutvalget. Planutvalget gjør vedtak om offentlig ettersyn og høring. Kommunen tilskriver grunneiere, berørte parter og høringsinstanser og kunngjør offentlig ettersyn i avis og på kommunens internettsider. Det settes en frist, minimum 6 uker, for å avgi merknad til planforslaget.

Kopi av eventuelle merknader til planforslaget oversendes forslagstiller for kommentering. Eventuelle endringer innarbeides i planen. Større endringer kan medføre nytt offentlig ettersyn eller begrenset høring.

Vedtak av reguleringsplan

Rådmannen lager saksframstilling for politisk behandling i planutvalget og kommunestyret. Kommunestyret vedtar planen. Kommunen kunngjør vedtaket ved brev til berørte parter og høringsinstanser, annonse i avis og på kommunens internettsider.

Klage

Klagerett følger av plan- og bygningslovens bestemmelser.

Gebyr for behandling av private planforslag