– Ideen til den geometrisk sky-strukturen fikk vi fra fenomenet perlemorssyer, som spalter iskrystaller høyt oppe i atmosfæren i alle regnbuens farger. Folien vi har brukt fanger lys og sprer farger på samme måte, forklarer Aleksander Stav, som sammen med Lars Skjelbreia har laget kunstverket. 

Skulpturen består av avkortede octahedronformer som henger svevende i rommet. Verket er laget i akryl, og endrer karakter avhengig av lysforhold og vinkel det observeres fra. 

Magisk!
– Da vi monterte kunstverket i sommer, fikk vi flere reaksjoner fra elever som kom for å se. De brukte ord som ”magisk”, ”helt rått”, ”wow” og ”sinnssykt” da de så det, forteller kunstnerne i kor. 

Utendørs er det kunstneren Ståle Sørensen som har stått for verket ”Learning by doing”, en organisk trekonstruksjon som sett ovenfra danner et spørsmålstegn. Fra bakken har ”spørsmålstegnet” flere åpninger og fungerer som en lekeskulptur som barn kan løpe rundt og oppholde seg i.

Leke i et spørsmålstegn 
–Tittelen ”Learning by doing” kom parallelt med arbeidet, der tanken var at jeg ville lage et kunstverk som innbyr til fysisk aktivitet. Samtidig er spørsmålstegnet et symbol for kunnskap, som jeg tenker kan oppnås like godt ved å gjøre noe fysisk som ved å lese, sier Sørensen og legger til:

– Samtidig ser man jo ikke at det er et spørsmålstegn fra bakkeplan. Kanskje oppdager man likevel at man har lekt i et spørsmålstegn i mange, mange år.