- Vi ønsker å skape leselyst, og gi ungene gode opplevelser rundt både stillelesing og høytlesing. I tillegg jobber vi mye med å lese tekster i ulike sjangre og snakke om litteratur, fortalte kontaktlærer Ingrid Flaterudhagen.

Sosial sammenkomst

Det var noen trøtte fjes som møtte opp til felles frokost fredag morgen, men alle var enige om én ting: Dette var gøy, og det gjentas.

- Vi ble vekt 06.30 i dag ved at en av lærerne spilte på fløyte. Og guttene ble vekt med hardrock, fortalte 4. trinnselev Heidi Havik.

- Lesevaken er en ekstra mulighet til å gjøre noe sosialt sammen for å bygge fellesskap på trinnet, og motivere ungene til å lese. Vi hadde høytlesing rundt bålet ute, og stillelesing i soveposen inne, og i tillegg arrangerte vi ha aking, orientering, så på film og spise pizza, forklarte Flaterudhagen.

Lesing er postivt!

Hvorfor er det bra å lese?

- Lesing er bra når man skal lære å kjøre bil slik at man kan lese skiltene, svarte Heidi Havik.

- Lesing er også bra når vi jobber med skoleting. Vi må lese mye i matte også, sa 4. trinnselev Marthe Ihrstad Henriksen.

Kontaktlærer Ingrid Flaterudhagen kunne bekreftende svare at de leser i alle fag.

- Det har blitt mer og mer tekstoppgaver, også i matte. Nå har vi startet med leselekser på ipad, og hver morgen har vi "Lesekvart". Da sitter elevene stille ved pulten og leser i 15 minutter, forklarte hun.