Hvordan tenne elevenes leselyst og gjøre litteratur til opplevelse? Hvordan snakke med barn om bøker? Hvordan finne de beste bøkene for hver og en av elevene i klassen? Denne boka gir en faglig oppdatert introduksjon til de viktigste barnelitterære sjangrene og til arbeids- og tenkemåter som gir både barn og voksne fruktbare møter med litteraturen. Forfatterne formidler hvordan de ulike barnelitterære sjangrenes særtrekk skapes, både i tradisjonelle bøker og i nye medier. Her er kapitler blant annet om eventyr og fantasy, om bildebøker og visuelle barneromaner, om sakprosa, realistiske fortellinger og fortelleteknikk i dataspill. Boka inneholder også en rekke råd om hvordan litteraturen kan brukes meningsfullt i undervisning. Hvordan kan læreren bruke litteraturen for å forstå andres livsverden, eller for å fremme elevenes forståelse for klima og bærekraft? Og hvorfor er det så spennende å følge litteratur som beveger seg i ulike medier? Møter med barnelitteratur er en skattkiste for alle som har det privilegium å formidle litteratur til barn. Velkommen til barnelitteraturens vidunderlige verden! Bokas redaktører er Ruth Seierstad Stokke (høgskolelektor ved OsloMet Storbyuniversitetet) og Elise Seip Tønnessen (professor ved Universitetet i Agder). Øvrige bidragsytere er Nina Goga, Lykke Harmony Alara Guanio-Uluru, Ahmed Khateeb, Anne Løvland, Per Arne Michelsen, Åse Marie Ommundsen, Svein Slettan, Hilde Tørnby og Gro Ulland. Alle kjenner barnelitteraturen både som lærere, lærerutdannere og forskere.
Hvordan kan man tenne leselyst hos barn? Hvordan finner man de beste bøkene for hvert enkelt barn i en klasse? Boken gir en introduksjon til viktige sjangre innen barnelitteratur samt arbeids- og tenkemåter som gir barna fruktbare møter med litteratur. Den inneholder praktiske råd om hvordan litteraturen kan brukes i undervisning, og hvordan læreren kan bruke litteraturen for å forstå andres livsverden eller fremme forståelse for klima og bærekraft. Videre forteller forfatterne om hvordan de ulike sjangrenes særtrekk skapes, både i tradisjonelle bøker og i nye medier. De tar for seg temaer som eventyr og fantasy, bildebøker og visuelle barneromaner, sakprosa, realistiske fortellinger og fortellerteknikk i dataspill. Boken henvender seg til alle som formidler litteratur til barn. Omtalen er utarbeidet av BS.