Det er ingen tvil om at Sommerles virker inspirerende og oppmuntrer til lesing, sier biblioteksjef Mette Westgaard.

Lesekonkurranse er gøy!

På Nes barneskole har det vært stor interesse for Sommerles, og Thea, Aurora og Sarah fra 6. trinn sier de har blitt mer motivert til å lese gjennom sommeren eller de ville ha blitt ellers. Spesielt fortellingen i Sommerles, som kom med ny episode hver uke, ble satt stor pris på.

– Det er også gøy at du kan konkurrere med venner, og holde styringa på hvor mye du leser, sier Aurora. 

Gjennomtenkt og proft

Sommerles er et godt gjennomtenkt og proft opplegg. Det er bygget opp med nivåer, og en spennende fortelling av Mari Moen Holseve går gjennom opplegget som en rød tråd, med nytt kapittel for hver uke. Skolebibliotekar Kristin Opsahl mener Sommerles er et utmerket bidrag for å gi elevene leseglede og motivasjon til å lese gjennom sommerferien.
 
– Det er så viktig å gi barn leseglede. Vi kan lese for å oppleve, for å føle, for å kjenne oss igjen, for å underholdes og for å lære. Det må være rom for lystlesing både i skole og hjem. Sommerles er et utmerket bidrag. Det kan virkelig gi en boost til barn som ikke har lest så mye før, og samtidig være motiverende for stor-leserne. At de kan lese hva de vil, både fakta og skjønnlitteratur, gjør at man favner en bredere gruppe elever. Mange gutter er glad i faktabøker, grøss og grafiske romaner, mens jentene ofte er mer allsidige i hva de låner. Å lytte til høytlesning og lydbøker teller også, så Sommerles favner alle som ønsker å delta fra 1. – 7. -akkurat slik det bør, sier Opsahl.
 
 
 
Foto av Sommerles-elever fra 3. og 6. trinn på Nes barneskole:
Foran fra venstre: Thea Ekeberg Bodin og Sarah Duran Sveheim foran Vilde Haug Berg, Oliver Korsgård, Emma Røhnebæk Kvernmo, Ingrid Røhnebæk Kvernmo. Ytterst til venstre har vi Aneah Løvaas Kolbu, Emma Attestog, Ina Bergersen, Håvard Sinnerud, Theodor Simensen Bekkevold, Aurora Caspara Kongsrud og helt på toppen, Emmy Sinnerud.