Tjenester ved skolen

Helsesykepleier

Camilla Jessen Bjerkeli er Kirkenær skole sin helsesykepleier. Hun har fast tilstedeværelse på tirsdager.
Telefon: 910 03 917
E-post: camilla.h.jessen.bjerkeli@ringsaker.kommune.no 

 

Samarbeid mellom hjem og skole

På Kirkenær skole er samarbeidet med foresatte selve nøkkelen til å gi den enkelte elev et best mulig læringsutbytte og en trygg og god skolehverdag. 

Vi ønsker derfor tidlig og tett kontakt med dere foreldre gjennom hele læringsløpet. Det skal være lett å ta kontakt med skolens personale, SFO-leder og rektor. 

På 1.trinn gjennomføres «Foreldreskolen» bestående av flere foreldremøter ved oppstart den første høsten. Hensikten er å styrke samarbeidet fra start, men også for å gjøre dere foresatte bedre kjent med hverandre. Dette sikrer felleskapet på trinnet. 

Rektor deltar på alle foreldremøter, der temaet hjem-skole er en viktig del av skolens fokus. Det gjennomføres et foreldremøte hvert halvår.

Utviklingssamtaler gjennomføres i perioden etter høstferien i høstsemesteret og mellom vinterferie og påske i vårsemesteret. 

Satsingsområder

Inkluderende læringsmiljø og elevmedvirkning

Det viktigste for alle ansatte på Kirkenær skole er å skape et et trygt og godt inkluderende læringsmiljø. Her skal hver enkelt elev føle trygghet, trivsel og mestring ut i fra egne forutsetninger. Dette innenfor fellesskapets rammer, slik at man er best mulig rustet for veien videre. En god skolehverdag med familie og venner rundt seg som støtte, vil derfor være den viktigste faktoren for at den enkelte elev skal oppleve dette. Som skole er vi derfor hele tiden opptatt av å bygge sterke relasjoner på alle nivå. Et inkluderende læringsmiljø innebærer også nulltoleranse for mobbing. Det er derfor svært viktig å jobbe forebyggende med dette. 

Lesing som grunnleggende ferdighet

Kirkenær skole har lang tradisjon for fokus på lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag.  Det å kunne lese på en funksjonell måte og kunne forstå innholdet, er i dag svært viktig for alle fag i skolen. 

Skole og SFO gjennomfører i løpet av året aktiviteter der lesing er prioritert. Litteraturuken er et eksempel på dette. Skolens bibliotek er «hjertet» for lesing. For å ønske å lese må vi legge til rette for leseglede og leselyst. Dette betyr at vi ønsker å fylle biblioteket vårt med bøker, tegneserier og blader som elevene våre liker å lese. Skolen har en egen leseplan fra 1. - 7.trinn. 

Digital læring

På Kirkenær skole ønsker vi å være en del av utviklingen i samfunnet. Dette innebærer at vi benytter digitale verktøy der dette er hensiktsmessig. Digitale verktøy er for oss bare en av mange verktøy vi benytter i undervisningen.  Alle elever fra 1.-6.trinn har utdelt eget nettbrett, mens 7.trinn har tilgang på egen bærbar PC. Alle klasserom har tilgang til interaktive tavler.  Det er svært viktig for oss å jobbe forebyggende med nettvett og digital dømmekraft, slik at elevene lærer seg å bruke dette på en forsvarlig måte.

Varierte undervisningsformer

På Kirkenær ønsker vi å se fagene i sammenheng og skape en relevans for elevene. Vi ser derfor hele tiden etter nye muligheter i undervisningen til det beste for elevene. De ansatte skal være tydelige, omsorgsfulle og forutsigbare voksne, som jobber med å skape relasjoner gjennom ulike aktiviteter. Derfor vil variasjon i undervisningen være viktig for å fremme motivasjon og mestring hos elevene. 
Vi benytter derfor mange ulike læringsaktiviteter i den daglige undervisningen, og skolens flotte uteområde innbyr til mange muligheter for lek og læring. På Kirkenær er vi opptatt av elevmedvirkning, og dette er noe vi har ekstra fokus på dette skoleåret. Vi ønsker at elevene i større grad skal kunne være med å påvirke egen skolehverdag.

VI-skolen

VI ønsker å være en VI-skole. For oss innebærer dette at alle ansatte, elever, og foresatte har de samme tankene om et inkluderende læringsmiljø, basert på relasjonsbygging og tidlig dialog. Elever, ansatte, foreldre og andre som besøker skolen skal alltid føle seg som hjemme. De skal oppleve å bli sett og hørt, og at man ser en rød tråd fra oppstarten på 1.trinn til man går ut av 7. trinn. Den røde tråden skal gjenkjennes hver dag i skole og SFO, der der alle har VI som grunntanke.

IST Home

IST Home er kommunikasjonsmiddelet som brukes i dialogen mellom hjem og skole. 

Les mer om IST Home her.