Ukesundervisningen på Geitmyra Ringsaker er bygget rundt kompetansemålene i mat og helse og temaene varierer etter sesong. I en hel uke handler undervisningen om det vi spiser, hvor det kommer fra og hva det gjør med oss, med kloden vår og hvordan valgene vi tar har konsekvenser. Denne uka er det 6. trinn ved Kirkenær skole som har undervisningsuke på matkultursenteret.

Bienes viktighet

Hver tirsdag skal elevene lære om bier og bikuber, og Ringsaker birøkterlag har satt opp en egen bikube hos Geitmyra Ringsaker.

– Denne uka har vi startet opp med et nytt opplegg som vi skal ha frem til sommerferien. Læring om bier og bikuber er en del av dette. Biene er jo årsaken til alt livet på jorda, uten pollinering vil det ikke vokse noe, og vi synes det er fint at 6. trinn kan få lære om dette. Biene er truet, og derfor er det avgjørende å ta vare på dem og ha kunnskap om hvor viktige de er for oss, sa Maren Grini, undervisningsansvarlig ved Geitmyra Ringsaker.

Spesiallaget bikube

Elevene fikk komme tett på biene under undervisningen ledet av Birgitt Nordby i Ringsaker birøkterlag.

– Det er viktig å lære om pollinering og hvor viktige biene er for oss. Også er det interessant for elevene å lære om bisamfunn og hvordan biene lever. Vi har spesiallaget en kasse bestående av to bikuber, og med vindu slik at de kan se inn til biene. På denne måten lærer de masse samtidig som vi slipper at elevene blir stukket. Nå driver biene til og med og klekker inni der, så nå få de sett det ordentlig, sa Nordby.

Unik læringssituasjon

– For en fin måte å lære om bier på! Det er helt unikt å kunne komme hit og faktisk få se inn i en bikube hvordan biene jobber. Her får elevene et helt annet læringsutbytte enn i klasserommet, sa kontaktlærer Reidun Evjestad.

Hun fortalte videre at undervisningsopplegget på Geitmyra gir elevene et helhetlig bilde på hvor maten vår kommer fra. 

– Når man har mat og helse til vanlig har man en halv dag hvor alt skal skje veldig raskt. Men ved å være på Geitmyra i flere dager får man muligheten til å være med på prosesser som tar litt tid. Elevene har blant annet satt sin egen yoghurt, og eget gjær som vi skal bake med senere i uka. De fleste er vant til å kjøpe kjøttdeig på butikken, men i går sto vi med et helt lammelår som skulle tilberedes, og det gir elevene en helt annen forståelse for hvor maten kommer fra, fortsatte Evjestad.