Læring og trivsel

Det er en tydelig sammenheng mellom læring og trivsel. Ikke bare ser man et økt læringsutbytte blant elever som trives, men man ser også en økt trygghet når elever opplever mestring i læringsarbeidet. Det er derfor viktig å finne en balansert og god tilnærming, som ivaretar begge områder. Et ensidig arbeid for å styrke skolens trivsel eller læringsutbytte vil kanskje ha en kortsiktig effekt, men vil bære lite frukt over tid. Forskning viser at relasjonen mellom lærer og elev har stor betydning for både trivsel og læring. Tydelige og omsorgsfulle voksne, som etablerer trygge læringsarenaer og ser og støtter elevene i sosial og faglig læring vil derfor være en avgjørende faktor for å lykkes i arbeidet med sikre alle elever et trygt og godt læringsmiljø.

Forebyggende arbeid

Skolen driver kontinuerlig med forbyggende arbeid, for å sikre at elevene opplever skolehverdagen som trygg og god. Dette foregår gjennom systematisk kartlegging, som elevsamtaler, elevundersøkelsen og Spekter-undersøkelsen, og gjennom å skape inkluderende leke- og læringsarenaer hvor elever kan oppleve trivsel og læring. Det arbeides med å opprettholde et gyldig “VI” på tvers av trinn og sørge for trygge voksnes aktive tilstedeværelse på de arenaene hvor barna er. Vi rammer inn elevene på de ulike leke- og læringsarenaene gjennom regler, forventninger, holdninger og verdier, og hjelper dem med å etterleve disse. Vi ser, hører og møter barna der de er, og støtter og veileder barna gjennom vanskelige følelser. 

Skolens fellessamlinger, arbeid på tvers av trinn og vårt arbeid som kulturaktiv og fysisk aktiv skole er også viktig for arbeidet med å opprettholde fellesskapsfølelse og opplevelsen av å være et gyldig «VI».

Handlingsplan for et trygt og godt skolemiljø

Skolemiljøet har stor betydning for elevenes trivsel og læringsresultater. Skolens systematiske arbeid for å forebygge og avdekke om elever ikke har et trygt og godt skolemiljø, skal bidra til dette. I tilfeller hvor krenkelser skjer, eller vi mistenker at det skjer, skal våre rutiner ivareta at hver sak blir håndtert seriøst og etter våre felles retningslinjer. 

Stavsberg skoles handlingsplan for trygt og godt skolemiljø