– Vi har hatt noen henvendelser, og en del har vært innom og hentet seg kart og informasjonsbrosjyrer om ulike aktiviteter i Ringsaker, forteller Heidi Brennodden, avdelingsleder ved biblioteket i Moelv. Trolig vil bruken av turistkontoret øke gradvis ettersom tilbudet blir bedre kjent og skilting kommer på plass.

Tips og råd

I går var de ansatte ved turistkontorene i Ringsaker samlet til et felles informasjonsutvekslingsmøte på biblioteket i Moelv. Tema for møtet var vertskapsrollen, hva folk som kommer innom turistkontoret som regel er opptatt av, og hvordan man best kan forberede seg på rollen som turistvert. Renée Dekker fra VisitInnlandet bidro med gode tips til alle som jobber med turistinformasjon. 

– Det er ingen som forventer at man kan alt, men det kan være lurt å sette opp ei liste over de mest aktuelle overnattingsstedene, opplevelsene, spisestedene eller turmålene, slik at man har dette lett tilgjengelig dersom noen kommer og spør, sa Dekker. 

Følger biblioteket

En av fordelene med at turistkontoret er samlokalisert med og driftes av biblioteket, er at turistinformasjonen dermed følger bibliotekets åpningstider.

– Vi holder åpent alle hverdager samt lørdag, så her er tilgjengeligheten god, sier biblioteksjef Mette Westgaard.