Tiltaket som Bane NOR anbefaler omfatter ca. 17 km. med nytt dobbeltspor, fra Strandsagvegen i Brumunddal, via Rudshøgda, til Vea fagskole nord for Moelv. Det innebærer ca. 13 km. med dagsone, ca. 3,5 km. med tunneler gjennom Fangberget, Tandeskogen og Fossmarka, og bruer i Løykjedalen og inn mot Moelv stasjon. Moelv stasjon beholdes med dagens plassering. I arbeidet med planforslaget med konsekvensutredning er det vurdert to alternative traseer for nytt dobbeltspor, A og B. Alternativene skiller seg i hovedsak av at A har en kortere tunnel enn B gjennom Fangberget. Og at A har en to spors stasjon på Moelv som i dag og forbikjøringsspor i forlengelse av stasjonen nordover mot Vea. I alternativ B innebærer enn større omlegging av Moelv stasjon med 3 spor. Bane NOR har i hovedsak anbefalt A med muligheter for varianter av B på deler av strekningen, dette er lagt til grunn for plankartet. 

Tiltaket er vist med korridor i vedlegg 3 og alternativene er nærmere beskrevet i vedlegg 4. 

Bane NOR og kommunen inviterer til åpent møte torsdag 12.januar 2023, kl. 17:00 i Herredshuset i Moelv.

Frist for innspill 15. februar 2023, send til: postmottak@banenor.no, merk med "Dobbeltspor Brumunddal-Moelv"

Vedtatt plan finner du her i arealplaner.no