Hva er et oppvekstadministrativt system?

Et oppvekstadministrativt system håndterer store mengder informasjon knyttet til barn, foresatte og ansatte. Derfor bruker vi tiden frem til overgangen til å gi ansatte opplæring og tilpasse løsningen til kommunens behov. I en slik innkjøringsfase kan det oppstå mindre utfordringer, men disse vil vi løse fortløpende for å sikre en smidig overgang og et velfungerende system når barnehageåret 2025–2026 starter.

Apper for foresatte: «Min skole» og «Min barnehage»

Ringsaker kommune tilbyr to  mobilapper for deg som er foresatt:

  • Min skole – foresatt for elever i grunnskolen
  • Min barnehage – foresatt for barn i kommunale barnehager

I tillegg finnes en felles foresattportal på nett.

Hva gjør du i appen, og når må du bruke portalen?

De aller fleste oppgavene løser du direkte i appene – for eksempel beskjeder, fraværsregistrering og kommunikasjon med skolen eller barnehagen. Enkelte tjenester, som å sende inn søknader, krever at du i stedet logger inn på foresattportalen i nettleseren.

Slik kommer du i gang

Du kan laste ned appene fra App Store eller Google Play allerede før 1. august, men de kan først tas i bruk etter denne datoen. Fra 1. august gjør du følgende:

  1. Åpne den aktuelle appen og velg Ringsaker kommune i nedtrekksmenyen.
  2. Logg inn via ID‑porten med BankID eller annen gyldig elektronisk ID.

Når du er logget inn, kan du bruke appen til å følge opp barnet ditt i skole eller barnehage på en enkel og sikker måte. 
 

Informasjonshefter

Har du spørsmål vedrørende oppvekstadministrativt system, sjekk ut Visma Flyts informasjonshefter:

Informasjonshefte Min skole - foresatt.

Informasjonshefte Min barnehage - foresatt.

Informasjonshefte Foresattportalen skole.

Informasjonshefte Foresattportalen barnehage.


Har du ytterligere spørsmål, henvender du deg til din skole eller barnehage.