– Tjenestedesign er noe alle bedrifter bør kjenne til
Det sa næringsrådgiver, Heidi T. Karlsen i Ringsaker kommune etter fredagens frokostmøte i Gründerparken. Her fikk mange av deltakerne øynene opp for hva tjenestedesign handler om via en lærerik workshop i regi av Headit og IKT Ressursforum Innlandet.
Hva er tjenestedesign og hvorfor er det viktig? Hva slags verdi skaper man med slikt arbeid? Under dette frokostmøtet fikk deltakerne svar på disse spørsmålene, og en praktisk innføring i tjenestedesign av Lise Bulling Bratberg fra Headit.
Hele kundeopplevelsen i fokus
Tjenestedesign ser på hele kundeopplevelsen, alle flater, ikke bare digitale, men alle møtepunkter med et selskap eller tjeneste.
– Tjenestedesign ser på utfordringer og forbedringer på flere områder, for eks. kundeservice, inngangspartier eller andre prosesser rundt tjenesten. Dette er en større og mer helhetlig tankegang sammenliknet med andre designområder som for eksempel interaksjonsdesign og grafisk design som gjerne fokuserer på én digital flate eller produkt, sa Lise Bulling Bratberg i Headit.
Workshop med praktiske oppgaver
Hun holdt en praktisk workshop hvor deltakerne fikk en praktisk tilnærming til hva tjenestedesign går ut på. Deltakerne fikk i oppgave å
– Tjenstedesign er kanskje nytt for mange, men har en stor verdi for å synliggjøre og løse kundens problem. Dette er derfor noe alle bedrifter bør kjenne til, sier næringsrådgiver i Ringsaker kommune, Heidi T. Karlsen.
Frokostmøtet ble arrangert som en del av Skaperfest Innlandet 2019.
Her kan du se hvilke flere arrangementer du kan delta på utover høsten 2019.