Dagsrytme

Dagsrytme - ordinær

07.00 – 08.30:     Morgentimen med frokost og rolige aktiviteter                        

08.15 – 08.30:     Barna som vil ut følges ut, en voksen med. Vi er ute til skoleklokken ringer           

13.15 (13.30):      SFO starter. Det blir opprop og lunsj i klasserommene/kafé

13.45 (14.00):      Ulike aktiviteter, inne/ute. Se på aktivitetsplanen

16.30:                  SFO stenger

 

Dagsrytme - skoleferier

07.00:                  SFO åpner

07.00 – 08.30:     Morgentimene med frokost og rolige aktiviteter

08.30 – 11.00:     Ulike aktiviteter, se aktivitetsplan på IST HOME

                            Lunsj

11.30 – 14.00:     Ulike aktiviteter, se aktivitetsplan på IST HOME

                            Lunsj

14.30 – 16.30:     Ulike aktiviteter, se aktivitetsplan på IST HOME

16.30:                  SFO stenger

Mål og metodikk

Levering om morgen

Mål:

Barna skal føle seg velkommen når de kommer til SFO. Barna skal føle seg trygge når foreldrene går.

Metode:

Vi møter barna på SFO-basen, og ønsker de velkommen. Vi hjelper barna inn i en aktivitet eller passer på at barna får spist frokost. Barn som føler seg utrygge får ekstra oppmerksomhet og oppfølging fra voksne.

 

Pedagogiske aktiviteter

Mål:

Lære barna grunnleggende verdier og ferdigheter, samt å få kunnskap om seg selv.

Metode:

Tilrettelegge for de gode læringsarenaer, gjennom planlagte og målrettede pedagogiske aktiviteter. Vi ansatte skal være bevisste i sin egen rolle som rollemodell og kunnskapsformidler.

 

Garderobe

Mål:

Barna klarer gradvis mer og mer, uten hjelp, å holde orden på sine egne klær. Ordforrådet øker, fra navn på kroppsdeler, hvor klærne hører til, til at det er automatisert, og de kan snakke om andre ting under påkledning.

Metode:

Det legges til rette for gode omsorgssituasjoner med personalet om hjelper barnet i progresjon etter modenhet. Lære å vente på tur.

 

Måltider

Mål:

Bordskikk, høflighet. Utvikle kommunikasjonsevner og styrke fellesskapsfølelsen. Utvikle selvstendighet. Bidra til å skape et trivelig måltid gjennom å lytte og delta i samtaler.

Metode:

Minne barna på, og oppmuntre til, å prate rolig, sitte pent og vente på tur. Takke for maten. Barna oppmuntres til å spise opp maten sin, men det er ingen spisetvang. Spørre barna om de faktisk orker mer før de forsyner seg (når SFO serverer mat).

 

Toalett/hygiene

Mål:

Barna skal få lære viktigheten av renslighet og personlig hygiene.

Metode:

Faste daglige rutiner vedrørende håndvask før og etter dobesøk. Ansiktet vaskes også ved behov.

 

Rydding/orden

Mål:

Lære barna å rydde opp etter seg og holde ting, klær og garderobeplassen sin i orden.

Metode:

Når vi skal begynne på noe nytt oppmuntrer vi barna til å rydde på plass det de har holdt på med! Men det er de voksne som har ansvaret for at det ryddes og at saker og ting holdes i orden.

 

Turer i skogen og nærmiljøet

Mål:

Barna skal lære seg å bli glad i natur og nærmiljø. Bruke kroppen og sansene til bevegelse, som gir inntrykk og opplevelser, og økt kunnskap om sammenhenger i naturen og i samfunnet utenfor SFO/skolen. Barna skal øve seg i å bruke kroppen i ulendt terreng, klatre i trær osv.

Metode:

Gå ukentlig på tur og benytte alle de ulike områdene vi har i vårt nærmiljø. Variere på korte og lange turer.

 

Voksenstyrte aktiviteter

Mål:

Tilby barna et variert aktivitetstilbud slik at de i løpet av en SFO uke har hatt muligheten til å delta på meningsfylte aktiviteter i tillegg til den ordinære SFO-hverdagen.

Metode:

Tilrettelegge for gode lærlings-arenaer gjennom varierte aktiviteter som fotball, dans, teater, forming, sløyd, gymsal, klubb, turer i nærmiljøet, klubb, o.l.

 

Frilek

Mål:

Gjennom frileken skal barna utvikles og stimuleres sosialt, emosjonelt, språklig, intellektuelt og motorisk. Utvikle konsentrasjon om det man holder på med.

Metode:

Vi har respekt for barnas lek og vil ikke forstyrre unødvendig. Voksne skal delta i leken på barnas premisser. Vi skal være gode rollemodeller for barna i leken, vi skal lære barna å utvide sin lekehorisont og oppmuntre barna til å leke sammen. I lek lærer barna å vente på sin tur og å innlemme andre i sin lek.

Ferie- og fridager 23/24

Planleggingsdager

Mandag 14.august 2023

Tirsdag 15.august 2023

Fredag 24.november 2023

Fredag 2.februar 2024

Fredag 10.mai 2024

 

SFO stengt, ferier

Uke 52, samt mandag 1.januar 2024 - Juleferie

Uke 13, samt mandag 1.april 2024 - Påskeferie

Onsdag 1.mai 2024 - Offentlig høytidsdag (Arbeidernes internasjonale kampdag)

Torsdag 9.mai 2024 - Offentlig høytidsdag (Kristi himmelfartsdag)

Fredag 17.mai 2024 - Offentlig høytidsdag (Norges nasjonaldag)

Mandag 20.mai 2024 - Offentlig høytidsdag (Andre pinsedag)

Juli måned 2024 - Sommerferie

 

SFO holder åpent

Uke 41 - Høstferie

Mandag 2.januar 2024 (Elevfri-dag)

Uke 9 - Vinterferie

Uke 26 - Sommer-SFO

August måned før skolestart

I skolens ferier er det viktig at alle holder seg til fristene dere får for påmelding av barn. I vedtektene står det at foresatte må med en frist på 14 dager gi bindende påmelding om dere ønsker å bruke SFO i skolens ferier. 

 

Måltid

Vi på SFO skal legge til rette for daglige måltider, dette etter skoletid og i ferier. De daglige måltidene skal være en arena for sosial samhandling, fellesskap, utvikle matglede, gode helsevaner og kommunikasjon mellom barn og voksne.

Til hverdag er det medbrakt matpakke som spises på SFO. Et godt tips er at maten til SFO blir lagt/pakket inn i en egen matpakke. Vi ønsker at matpakkene er basert på et helsefremmende kosthold. Husk å ha med rikelig med mat som også holder til lunsj på SFO. SFO lager kun mat på dager der det er planlagt og står på aktivitetsplanen. 

I ferier og enkelte dager blir det servert enkel og sunn mat. Maten er laget av en barnegruppe eller serveringsklar fra en ansatt. Disse matdagene vil være skrevet på aktivitetsplanen for den aktuelle måneden. I ferier setter vi fokus på matglede og deltagelse, barna vil da få vært med å lage sunne måltider. Barna får med dette også lære gode rutiner for hygiene, avfallshåndtering og kunnskap om hvordan mat påvirker kropp/helse. 

 

«Å lage mat sammen gir barna erfaring med hvordan de selv kan lage enkle og sunne måltider».

Lekens betydning

Leken skal ha en stor plass på vår SFO. Leken er den mest sentrale aktiviteten i barns fritid og leken har en egenverdi i seg selv. I tillegg er leken en arena for læring, utforskning, utprøving og mestring. Vi skal gi rom for lek og utfoldelse i frie og organiserte aktiviteter, men også gi mulighet for ro og hvile. Barna skal få mulighet til å være aktiv i utforming av sin egen fritid og oppleve at deres kompetanse og erfaring har en verdi.                                                                                                 

Leken er viktig for barns:

Sosiale kompetanse

Kognitive utvikling 

Kreativitet  

Motoriske ferdigheter 

Kommunikasjon

Vennskap

Samhandling

Problemløsning  

                                                                                                          

Barna på Stavsberg SFO møter et rikt og variert lekemiljø, som er tilpasset alder, forutsetninger og interesser.

Vennskap

Å kunne skaffe seg en venn, å kunne være en venn og å kunne holde på en venn er en viktig ferdighet.

 

På Stavsberg SFO er det en kultur for inkluderende leke- og læringsmiljø der alle får være med. SFO er en arena der lek, aktiviteter og opplevelser sammen med andre barn kan være veien inn i nye vennskap. Det å ha en venn gir barn trygghet og bidrar til en følelse av deltagelse, felleskap og positiv selvfølelse. Vi ansatte skal hjelpe barna med å bygge gode relasjoner til hverandre, og bidra til at alle knytter vennskapsbånd.

 Vennskap er viktig i barns liv.

Sosial kompetanse

«Å kunne samhandle positivt med andre

i ulike situasjoner.»

 

SFO Stavsberg har et varmt og inkluderende sosialt felleskap med aktive og lydhøre ansatte som anerkjenner og verdsetter barna. Barna skal føle seg sett og anerkjent for den der er, og barna skal oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Gjennom støttende relasjoner lærer barna å vise omsorg og empati og ta andres perspektiv. Vi ønsker at barna skal gjenspeile våre handlemønster og væremåte. Barna skal gjennom fire år på SFO lære å respektere at mennesker er forskjellige. Det er viktig å lære seg  å se en sak fra flere synsvinkler, kunne reflektere over egne og andres følelser, opplevelser og meninger. 

 

«Denne kompetansen uttrykkes og tilegnes av barn i samspill med hverandre og med voksne

Påkledning

Det er viktig at barna har gode klær som er tilpasset årstidene og været. Vi er ute i all slags vær og årstider. Barn som ikke er våte eller som ikke fryser har det bedre ute og får mer utbytte av utetiden. I garderoben får barna utdelt hver sin garderobeplass. Vi ønsker at det er ekstra skift, både inne- og uteklær, innesko og eventuelt ulike utsyr i garderoben. Husk å merke alle klær og utsyr med navn. Barna klarer gradvis mer og mer uten hjelp å holde orden på sine egne klær. Det legges til rette for gode omsorgssituasjoner med personalet som hjelper barnet i progresjon etter modenhet.  

Sykdom

Når ditt barn er sykt, er det viktig å ta hensyn til barnets behov. Barnet kan være på SFO når allmenntilstanden er så god at det orker å delta i de vanlige rutinene og aktivitetene ute som inne.

Beskjeder

Det første skoleåret er som regel foresatte innom ved levering/henting, og vi ser på dette som en viktig del av samarbeidet. Når barna blir eldre og kommer alene, er det viktig å holde kontakt gjennom IST og infomateriell. 

Vi vil ha beskjed dersom: 

  • Barnet blir hentet av andre enn de som vanligvis henter
  • Barnet skal gå tidligere/senere hjem enn vanlig
  • Barnet skal være med noen andre barn hjem
  • Barnet er syk/fri og ikke kommer på SFO

Selv om barnet har faste avtaler om å vente ute ved parkeringsplassen eller gå hjem alene, ønsker vi at foresatte stikker innom av og til.

 

 

Meldinger og eventuell forandring på oppholdsplanen må sendes før kl. 12.00. 

Hvis man ikke rekker det, skal man ringe skolen eller SFO. 

Dirkete nr. til SFO: 40 40 31 57.

E-post-adresse til SFO leder:

 karoline.pedersen@skole.ringsaker.kommune.no

Foreldresamarbeid

Barn har behov for å oppleve sammenheng mellom sine forskjellige miljøer. Dette krever et tett samarbeid mellom foreldre og personale. Foreldresamarbeid innebærer at personalet sammen med foreldrene arbeider målrettet for barnets beste. Samtidig er samarbeidet viktig for at foreldrene skal kunne vite om og være med på å påvirke det som skjer på SFO. Foreldre kan gjennom hele Skoleåret stille spørsmål og gi tilbakemeldinger. Tilbakemeldinger og spørsmål kan gis til SFO-leder, personalet eller rektor. Dette skriftlig, muntlig eller ved samtale. Vi ønsker å legge til rette for et godt foreldresamarbeid og god dialog mellom oss ansatte og dere. 

Metoder vi benytter vi for å styrke samarbeidet mellom hjem og barnehage:

  • Daglig kontakt mellom foreldrene, enten ved levering/henting eller per telefon.           
  • IST HOME er et kommunikasjonsverktøy mellom foresatte og personale. Det vil bli lagt ut bilder, månedsbrev og aktivitetsplan.
  • Chat/melding skal alltid sendes til både SFO-leder og Michelle (stedfortreder).
  • Tilbakemeldinger som gjelder SFO, må tas opp med SFO, ikke skolen/kontaktlærer. 
  • Oppstartsmøte på våren for nye foresatte.
  • Foreldremøte på høsten.
  • Foreldresamtale settes opp etter ønske fra foreldrene.