Pedagogiske arbeidsmetoder

Barnehageloven og rammeplanen for barnehager legger føringer for hvordan vi planlegger, vurderer og evaluerer arbeidet i vår enhet. 

Buttekvern og Fredheimvegen barnehage har fokus på kompetanseheving blant personalet. Den enkelte ansattes planleggingstid, personalmøter, profesjonelle læringsfellesskap, planleggingsdager og avdelingsmøter er arenaer for dette. Da reflekterer vi sammen, leser faglitteratur og har fokus på kunnskaps- og erfaringsdeling slik at vi planlegger og vurderer barnehagens pedagogiske innhold til det beste for barna. I planleggingsarbeidet handler det om personalets kompetanse om barn og barns utvikling. Personalet observerer, dokumenterer og foretar systematisk vurdering av hvert enkelt barn. Samtaler med barn og foresatte er viktig.

Dokumentasjon er viktig for å synliggjøre barnehagens pedagogiske innhold og barns utvikling. Vi evaluerer fortløpende det pedagogiske arbeidet og foresatte mottar hver måned månedsplan og månedsbrev. 
 

Buttekvern og Fredheimvegen barnehage har et tett og nært samarbeid. De ansatte har felles møter (personalmøter, pedagogiske ledermøter, pedagogsamlinger og planleggingsdager) og vi bygger på et felles pedagogisk grunnsyn. Barn i vår enhet har mange treffpunkter gjennom året, slik at de blir kjent med hverandre og danner relasjoner på tvers av husene. 

Hovedmålsetting

Buttekvern og Fredheimvegen barnehage er individ- og smågruppeorientert. Det vil si at vi har fokus på å dele gruppa i smågrupper gjennom hele barnehagehverdagen, slik at hvert barn blir sett og møtt som den de er. Vi organiserer hverdagen slik at barna får ro til å leke og utvikle seg i smågrupper i et trygt miljø. Vi legger vekt på trygghet, språklig og sosial kompetanse, med fokus på gode og inspirerende lekemiljøer samt tid og rom for lek.

Vårt satsingsområde og hovedmål er sosial kompetanse. Dette handler om hvordan barna mestrer samspill med andre, både barn og voksne. Gjennom en positiv og anerkjennende holdning ønsker vi at barna utvikler et positivt selvbilde. Vårt fokus er å styrke barns psykiske helse og håndtere følelser på en god måte. På denne måten støtter vi barna til å utvikle god sosial kompetanse.

Inkluderende arbeidsplass

Vi er en partnerbarnehage til Høgskolen Innlandet. Dette innebærer at vi tar imot studenter fra barnehagelærerutdanningen fra Høgskolen gjennom året. 

Barnehagen tar imot ulike praksisplasser gjennom året. Dette er lærlinger i BUA faget (Barne- og ungdomsarbeider), elever fra videregående skole og ungdomsskole, språkpraksiselever og ulike arbeidspraksis elever

Bemanning

Bemanningsnormen er i tråd med gjeldende retningslinjer.

Les om bemanningsnormen