Omsorg

Rammeplanen sier at omsorg er en forutsetning for barnas trygghet og trivse, og for utvikling av empati og nestekjærlighet. Barna skal gis mulighet til å utvikle tillit til seg selv og andre. I barnehagen legger vi aktivt til rette for å skape gode relasjoner mellom barn og personalet og mellom barn. 

Barnehagemiljøet skal være preget av glede, trygghet og mestring. 

 

Personalet skal:

  • Ivareta barns grunnleggende behov
  • Legge til rette for utvikling av trygge relasjoner
  • Møte barn med anerkjennelse, interesse og omsorg
  • Oppmuntre barn til å vise omsorg og tillit til seg selv og andre

Lek

Lek er sentralt for barns utvikling og læring. I barnehagen skal lekens egenverdi anerkjennes og det må legges til rette for gode lekevilkår der vennskap og språk utvikles i sosial sammhandling. Gjennom lek skal barn oppleve glede, humor, spenning og engasjement alene og sammen med andre. 

 

Personalet skal:

  • Tilrettelegge for gode lekemiljøer ute og inne
  • Veilede og støtte barna i leken
  • Bidra til et inkluderende miljø der alle barna kan delta, oppleve glede og mestring i lek
  • Aktivt vurdere egen rolle og deltakelse slik at alle kommer inn i leken

Danning

Rammeplanen sier at barnehagen skal bidra til at barn kan forstå felles verdier og normer som er viktige for fellesskapet. Barnehagen skal bidra til å fremme barnas tilhørighet til samfunnet, natur og kultur.

 

Personalet skal:

  • Støtte barns engasjement og deltakelse i fellesskapet
  • Støtte barns identitetsutvikling og tilrettelegge for meningsfulle opplevelser
  • Anerkjenne og utfordre barns tenking og invitere til utforskende samtaler
  • Synliggjøre og fremheve mangfold og ulikhet som grunnlag for opplevelser, utforskning og læring

Læring

Rammeplanen sier at barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær skal anerkjennes, stimuleres og legges til grunn for deres læringsprosesser. Barna skal få undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt. Barnehagen skal bidra til læringsfellesskap der barn skal få bidra til egen og andres lærling. 

 

Personalet skal:

  • Legge til rette for et inkluderende fellesskap og helhetlige læringsprosesser som fremmer trivsel og allsidig utvikling
  • Være oppmerksomme, støtte og berike barnas nysgjerrighet, interesser og engasjement
  • Utvide barns erfaringer
  • Sørge for at alle barn får rike og varierte opplevelser og erfaringer, utfordringer og mestringsopplevelser

Sosial kompetanse

I  barnehagen skal alle barn kunne erfare å være betydningsfulle for fellesskapet og å være i positivt samspill med barn og voksne. Barns selvfølelse skal støttes samtidig som de skal få hjelp til å mestre balansen mellom å ivareta egne behov og ta hensyn til andres behov. 

Personalet skal:

  • Støtte barns initiativ til samspill og bidra til at alle kan få leke med andre, oppleve vennskap og lære å beholde venner
  • Støtte barna i å ta andres perspektiv, se en sak fra flere synsvinkler og reflekterer over egne og andres følelser, opplevelser og meninger
  • Støtte barn i å sette egne grenser, respektere andres grenser og finne løsninger i konfliktsituasjoner
  • Forebygge, stoppe og følge opp diskriminering, utestenging, mobbing ,krenkelser og uheldige samspillmønstre