Hva er digital innbyggerdialog?

Digital innbyggerdialog er en løsning som gjør det mulig å sende og motta meldinger med kommunens helse- og omsorgstjenester via Helsenorge.no

Du kan også laste ned Helsenorge-appen. Helsenorge-appen gir deg enkel og rask tilgang til Helsenorge-tjenestene mens du er på farten. Det er like trygt å bruke appen som helsenorge.no, og du har tilgang til de samme tjenestene.

Hvem kan bruke digital innbyggerdialog?

Innbyggere som mottar helsetjenester fra Ringsaker kommune kan bruke digital innbyggerdialog. Du må ha en aktiv tjeneste i kommunen for å kunne ta i bruk løsningen.

Hvilke tjenester og institusjoner tilbyr digital innbyggerdialog?

Fra 1. juni 2025 tilbyr følgende tjenester digital innbyggerdialog:

  • Ringsaker avlastningssenter
  • Psykisk helse og rustjeneste
  • Hjemmesykepleien

Flere tjenester vil kobles på etter hvert.

Hvordan logger jeg inn?

Du logger inn på Helsenorge.no med ID-porten (f.eks. BankID eller Buypass).

Hva må jeg gjøre for å ta i bruk digital innbyggerdialog?

For å kunne bruke løsningen må du:

  1. Samtykke til digital samhandling på Helsenorge.
  2. Ha aktive helsetjenester i Ringsaker kommune. Du ser dette når du er innlogget på Helsenorge.
  3. Velge hvilken tjeneste du vil kommunisere med dersom du mottar flere.

Er det mulig å gi pårørende tilgang?

Ja. Du kan gi fullmakt til en pårørende via Helsenorge, slik at de kan kommunisere med kommunen på dine vegne.

Hvordan gir jeg eller trekker tilbake en fullmakt?

Gå til Helsenorge.no – Fullmakter og følg veiledningen for å:

  • Gi fullmakt
  • Trekke tilbake fullmakt

Du kan når som helst endre hvem som har fullmakt til å representere deg.

Les mer om fullmakt på helsenorge.no

Får jeg varsler når jeg mottar en melding?

Ja, men du må selv administrere varslene dine på Helsenorge:

  1. Logg inn på Helsenorge.no
  2. Gå til Profil og innstillinger
  3. Velg Kontaktinformasjon
  4. Endre under «Hvordan skal Helsenorge varsle deg?»

Ringsaker kommune kan ikke endre dette for deg.

Les mer om varsler i brosjyren digital innbyggerdialog helsenorge.no

Er det frivillig å bruke digital innbyggerdialog?

Ja, det er helt frivillig. Men vi anbefaler tjenestemottakere og pårørende å ta den i bruk. Det gjør det enklere å komme i kontakt med helsepersonell når det passer deg.

Hvor raskt får jeg svar på en melding?

Du kan forvente svar første virkedag etter at meldingen er sendt.