Dette er Ringsaker kommunes markedsportal. For kommunens vanlige side med kommunale tjenester, gå til www.ringsaker.kommune.no
Næringsrådgiver Heidi T. Karlsen i kommunen,  senterleder på Mølla Harald Tungevåg, handelsstandsleder Rita Lindberget, senterleder på Parkgården Petter Johnsrud og næringssjef i kommunen Hermod Østberg.
Næringsrådgiver Heidi T. Karlsen i kommunen, senterleder på Mølla Harald Tungevåg, handelsstandsleder Rita Lindberget, senterleder på Parkgården Petter Johnsrud og næringssjef i kommunen Hermod Østberg.
AnneMarthe Klementin Hagen hos Edvin Ulven.
AnneMarthe Klementin Hagen hos Edvin Ulven.
Aller Innerst.
Aller Innerst.
Parfymelle.
Gun Høisveen hos Parfymelle.
Per Skinmo utvikler 12 bedrifter.
Per Skinmo utvikler 12 bedrifter.

Løfter handelsnæringen

Næringsrådgiver Heidi T. Karlsen i kommunen,  senterleder på Mølla Harald Tungevåg, handelsstandsleder Rita Lindberget, senterleder på Parkgården Petter Johnsrud og næringssjef i kommunen Hermod Østberg.
Ringsaker kommune, Brumunddal handelsstandsforening og kjøpesentrene Parkgården og Mølla har gått sammen om et prosjekt for å gjøre Brumunddal til et mer attraktivt handelssted. – Prosjektet tar for seg både bedriftsutvikling og markedsføring, forklarer næringssjef Hermod Østberg.

12 virksomheter er valgt ut til å delta i bedriftsutviklingsdelen, som ledes av Per Skinmo i Ukjent Kunde. Gjennom tre runder «mystery shopping» og oppfølging både individuelt og sammen med resten av gruppa, skal bedriftene utvikle seg til å bli mer kundeorienterte og bedre på service. 
 
Helt gjennomsnittlig
Den første runden med «mystery shopping» ble gjennomført i februar og mars, og kartla status på kundetilfredshet i forkant av prosjektet. Resultatet viser at butikkene samlet sett ligger på et helt gjennomsnittlig nivå for landet.
- Det er et helt greit nivå, men vil bli kritisk over tid for de butikkene som ligger dårligst an. Samtidig er det viktig å poengtere at det er store forskjeller mellom butikkene. Spriket mellom den øverste og den nederste på lista er alt for stort, sier Per Skinmo. 
På toppen av lista over bedrifter med best kundetilfredshet troner Parfymelle sammen med Edvin Ulven og Aller Innerst. 
- Prosjektet er veldig lærerikt og vi har gjennom «mystery shopping» fått vite om ting som er viktig for kunden som vi ikke var klar over. Nå velger vi ut noen områder vi skal fokusere på, forteller AnneMarthe Klementin Hagen hos Edvin Ulven. 
 
Seminar for alle
Som en del av prosjektet gjennomføres det også to gratis seminarer for alle som jobber i varehandelen. Onsdag 10. april var temaet kundeservice, og Per Skinmo snakket om kundens forventninger og suksessfaktorene bak god kundetilfredshet for over 70 oppmøtte. Neste seminar er 28. august med interiør og eksteriør som tema.
Skinmo benyttet også anledningen til å skryte av prosjektet og kommunen. 
- Dere er en fantastisk heldig gjeng som driver næring i denne kommunen. Noe mer næringsvennlig, næringsvillig, innovativ og fremoverlent har jeg aldri opplevd, og jeg har vært i mange kommuner. Samarbeid mellom kommune, bysentrum, handelsstand og kjøpesenter er også helt unikt i norsk sammenheng, sa Skinmo.
 
Visste du at?
  • Om kundene kommer fra et annet sted og er innom to butikker som skårer dårlig på kundetilfredshet vil de dra hjem igjen. Går de innom to av de som skårer høyt vil de besøke fire butikker til.
  • Fornøyde medarbeidere er det viktigste for å få fornøyde kunder.