Mer om prøveprosjektet
I løpet av prøveprosjektet sendes det ut informasjon via SMS eller e-post til gradvis flere eiere i kommunen. Selv om du ikke har fått SMS eller e-post, kan du som boligeier allerede nå logge inn og registrere opplysninger. Egenregistreringen er frivillig og foregår via en sikker selvbetjeningsløsning utviklet av Kartverket.
Ringsaker er en av syv kommuner i landet som er med i pilotprosjektet. Prosjektet tester en ny digital løsning som gjør det mulig for deg som eier egen bolig/fritidsbolig å se og registrere opplysninger om bygningen din.
Ved å sjekke at opplysningene stemmer, kan du gjøre både deg selv og samfunnet en tjeneste og bidra til at opplysningene i Eiendomsregisteret er i tråd med virkeligheten og gitte byggetillatelser.
Sjekk opplysningene dine i Eiendomsregisteret
Nå kan du logge inn på kartverket.no og Eiendomsregisteret for å registrere informasjon som:
- byggeår
- vanntilkobling og avløp
- bruksareal
- energikilde og oppvarmingstype
Viktig å vite
- Opplysningene du registrerer erstatter ikke det kommunen allerede har.
- Kommunens data blir ikke automatisk endret, men dine registreringer kan brukes som grunnlag for oppdatering.
- Endringer i bruksareal påvirker ikke nødvendigvis kommunale avgifter.
Hvis du har spørsmål om SMS, innlogging eller praktisk gjennomføring, kan du kontakte Kartverket.
Dersom du oppdager feil eller mangler ved din eiendom, som du ønsker å få rettet, tar du kontakt med kommunen på postmottak.kart.byggesak@ringsaker.kommune.no
Hvorfor er korrekte eiendomsopplysninger viktige?
Opplysninger fra Eiendomsregisteret brukes daglig av privatpersoner, næringsliv og offentlige myndigheter. Mange tjenester – fra beredskap til arealplanlegging – er avhengige av at informasjonen i registeret er korrekt og oppdatert.
Det er kommunene som registrerer opplysningene som en del av sitt daglige arbeid. Fordi prosesser og rutiner har variert over tid, kan enkelte data mangle eller være utdatert. Her kan du som eier gjøre en forskjell: Ved å kontrollere og oppdatere informasjon om din bolig eller fritidsbolig, bidrar du til å sikre at opplysningene er riktige.
Når registeret er oppdatert, får nødetater, planleggere og andre aktører et bedre grunnlag for sine beslutninger – noe som kommer både deg og lokalsamfunnet til gode. I Eiendomsregisteret kan du enkelt se hvilke opplysninger som er registrert om dine eiendommer, adresser, bygninger og bruksenheter.