Sosial kompetanse

Anerkjennende og støttende relasjoner er et grunnlag for utvikling av sosial kompetanse. Anerkjennende kommunikasjon handler om at de ansatte ser og møter barnet med forståelse og tar opplevelsene, tankene og følelsene deres på alvor. Det handler om å se, lytte, speile og bekrefte den andre gjennom blikk, kroppsspråk og gjentakelse av det den andre sier.

Vi legger stor vekt på de voksnes ansvar for å hjelpe barna og utvikle denne kompetansen. Barna skal få oppleve å bli respektert, få fysisk omsorg, knytte seg til personalet og hverandre, oppleve trygghet og tilhørighet og møte sensitive voksne. 

Vi har fokus på positiv atferd, og gir positiv respons på denne atferden i stedet for å legge vekt på det negative. Dette er et av DUÅ-prinsippene som vi jobber etter.

Når barna er ferdige i barnehagen skal de ha utviklet god sosial kompetanse. Med det menes blant annet at de skal kunne vise omsorg for hverandre, de skal ha evnen til å kunne innrette seg etter den situasjonen de er i og de skal mestre det mellom-menneskelige samspillet. Sosial læring oppstår i hverdagslige situasjonene som man finner i en barnehagehverdag. Vi jobber derfor målrettet og reflektert med dette. 

Å vente på tur, dele med hverandre, lytte til det andre sier, delta i lek, lære seg å inngå kompromisser og innordne seg etter felles avgjørelser, er ferdigheter som vi øver på i barnehagen og som fremmer sosial kompetanse

De Utrolige Årene (DUÅ)

DUÅ (De Utrolige Årene) er en nasjonal satsing fra Helsedirektoratet og har som mål å fremme barns psykiske helse ved å trygge foreldrene i foreldrerollen, styrke barns sosiale-, emosjonelle- og problemløsningsferdigheter, samt å forebygge og behandle atferdsvansker.

Et viktig prinsipp i DUÅ er å fokusere på relasjonene og den gode samhandlingen mellom barn, og mellom barn og voksne. DUÅ er basert på moderne utviklingspsykologi, nyere hjerneforskning, tilknytnings- og relasjonsteori, atferdanalyse, sosial læringsteori og kunnskap om gruppeprosesser.

Temaer vi jobber med gjennom året: 

  • Regler i barnegruppen
  • Lytte og venteferdigheter
  • Oppdage og forstå følelser
  • Gode og vonde hemmeligheter
  • Problemløsning
  • Sinnemestring 
  • Venneferdigheter

Det blir delt ut periodeplaner som tar for seg hvilket tema som vi jobber med til enhver tid.

Grønne Tanker og Glade Barn

Grønne tanker glade barn (psykologisk førstehjelp) er et satsingsområde for alle barn i Ringsaker kommune. Dette er en metode for å styrke barns psykiske helse. Våre 5- åringer får egne samlinger om dette temaet og hovedmålet er å utvikle barna sin tanke – og følelsesbevissthet. 

Psykiske helseplager er en av vår tids store utfordringer. Å utvikle et vokabular og trygghet for å uttrykke tanker og følelser som barn, kan få stor betydning gjennom livet. Psykologisk førstehjelp er utviklet av psykologspesialist Solfrid Raknes, i tett samarbeid med en faglig sterk referansegruppe.

I vår enhet er det de eldste barna som i hovedsak skal være med på samlingene. Samlingene tar for seg grunnfølelsene, hjelper barna til å sette ord på følelser og tanker, og å skille på hva som er tanker og hva som er følelser. Samlingene skal gi barna et verktøy til å styrke de grønne tankene og svekke de røde tankene.

Trygghetssirkelen (Circle of security)

Trygghetssirkelen bygger på mange års forskning omkring tilknytning og viser oss hvordan de grunnleggende behovene henger sammen. Forskning har vist at barnets følelsesmessige og sosiale evner utvikles ved at barnet får knytte seg til stabile voksne som reagerer sensitivt på barnets behov. 

Pedagogene i vår enhet har fått systematisk opplæring av PP- tjenesten i Ringsaker kommune på COS. 

 

Utviklingsarbeid