Språk
Det legges til rette for språkstimulering gjennom barnehagedagen. Alle barn skal delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling.
I sosialt samspill er språket og kommunikasjon viktig. Når vi voksne i barnehagen er mye sammen med barna i lek og i hverdagssituasjonene snakker vi mye sammen og språket til barna stimuleres. Vi fokuserer på den voksne sin rolle og ønsker å skape et godt språkmiljø for barna ved å tilrettelegge med materialer og utforming av det fysiske rommet. Barn erobrer verden gjennom språket. Gjennom å uttrykke tanker og opplevelser blir de en del av fellesskapet rundt seg. Barn kommuniserer med hele seg. Det kan være øyekontakt, gråt, smil, latter, hudkontakt, pludring eller tale. Det å herme etter andre er den viktigste måten å lære kommunikasjon på. Tidlig fokuset på et rikt språk gir barna gode og nødvendige erfaringer for senere skrive- og leseforståelse.
Vi leser, synger, danser og hører mye musikk i barnehagene våre. Musikk stimulerer blant annet konsentrasjonsevnen og lytteevnen. Lytteevne gir grunnlag for bedre språk, som igjen gir grunnlag for bedre kommunikasjon med andre barn. Flanellograf, eventyr og dramatisering er aktiviteter som fenger barna. Når vi leser for barna, legger vi vekt på å øke konsentrasjonsevnen og oppmerksomheten. Barn som blir lest for utvikler ordforråd, språket og evne til å forstå sammenhenger. Bøkene vi leser for de minste har store gode bilder og lite tekst. Å samtale om det vi ser i bildene blir viktig. For de største blir det i tillegg viktig med bøker med mer tekst og mindre bilder, slik at de utvikler fantasien sin. Dette er viktige verktøy for at læring skapes og hjernen utvikler seg!
TIIBS- tidlig innsats og inkludering gjennom barns språkutvikling
TIIBS - tidlig innsats og inkludering gjennom barns språkutvikling, er et prosjekt i kommunens regi som alle barnehagene i Ringsaker deltar i. Målet er å styrke barnehagenes kompetanse med å skape et inkluderende språkmiljø og å sikre at barnehagene får et system der alle barn får utviklet språket innen sitt potensiale. Prosjektet tilpasses og foregår internt i den enkelte barnehage, i samarbeid mellom barnehagene i Ringsaker, med PPT og med kommunen som barnehage-myndighet.
I dette prosjektet er enhetens mål å «Styrke barnehagens daglige arbeid med barns språklæring gjennom romslige samspills-mønstre i barnehagen».
Barna skal erfare å bli inkludert og utvikle språket sitt gjennom lekende samspill, gode samtaler, høytlesning og fortelling i situasjoner i sin hverdag. De voksne skal framstå som gode «brobyggere» i barnas utvikling.
Barns lek og eksperimenterende virksomhet implementeres i arbeidet. På denne måten knyttes arbeidet med språk og psykososialt barnehage-miljø i sammen.
Kompetanseheving blant ansatte i enheten i forhold til kommunikasjon og språklig innsikt blir prioritert. Det utarbeidet en plan for å videreutvikle barnehagenes arbeid med språk og språkarbeid.
Gjennom prosjektet skal vi sikre at:
- Alle barn har tilgang på et rikt språkmiljø innenfor et inkluderende fellesskap
- Alle barn skal møte ansatte med høy språklig innsikt og kompetanse i språk og språkarbeid
- Barna får språkstøtte tidlig
Eventyr
Vi bruker eventyr som et gjennomgående tema i barnehagene våre. Eventyr er noe alle alderstrinn finner spennende og gir mange muligheter for tilnærming. Felles for alle eventyr er at det er kulturarv, språkstimulerende og spenning.
Eventyr som tema gir gode muligheter for kreativ tenkning og god språkstimulering. Dramatisering og eventyrenes gjentagende handling gir muligheter for det enkle, men også de mer kompliserte uttrykk.
Eventyrenes skildringer som viser ulikheter og mangfold gir muligheter for refleksjoner med barna.
Eventyret som historie er spennende i seg selv samtidig som de kan benyttes i formidling av holdninger og verdier. Eventyr har mange nivå i sin formidling. Ingen kjenner det eneste riktige og vi kan sammen finne sannheter!
Friluftsliv
Friluftsliv og uteliv er en stor del av hverdagen vår, og gjennom hele året bruker vi nærmiljøet aktivt. Vi ønsker at barna skal få et mangfold av opplevelser og aktiviteter til alle årstider, i all slags vær og bli kjent med og glad i naturen.
Gapahuken, lavvoplassen, skogen og nærmiljøet vårt blir mye brukt som turmål. Vi pakker sekken med blant annet forstørrelsesglass, spikke-kniver, tau og annet utstyr vi trenger til gode og spennende opplevelser. Her varierer aktivitetene etter årstidene. Vi plukker blomster, leker og dramatiserer i skog og mark, spikker, hugger ved til bål, lager mat på bålpannen vår, baser i snøen og aker.
Barna oppdager de minste ting; Marihøna på toppen av et kronblad, undring over farger og lukter, hva skjer i skogen? Kan vi finne noe levende under steiner, og har mauren våknet til liv ennå? Bekker, vann og sølepytter er spennende. Mulighetene er mange, og det er bare fantasien og kreativiteten som kan stoppe oss.
«Barnebok-universet»
Vi vet at barn trenger å bli lest for - minst en gang hver dag. Dette er viktig for å utvikle et godt og rikt språk. Ved at de voksne bevisst legger til rette for at bøker er tilgjengelig vet vi at barnas eget ønske om å lese bok på eget initiativ øker. Vi har innbydende lese-kroker og bøker tilgjengelig slik at barna kan lese bøker over alt på avdelingen. Bøker brukes som en del av samlingsstund, i forbindelse med at vi sitter rundt måltid og ellers der en god bok passer inn! For barna er det tilrettelagt slik at de kan finne bøker i egen høyde.
Vi tar gjerne en kopi av en side og henger opp på veggen som utgangspunkt for en samtale. Bøker kan både leses og fortelles og de gode samtalene rundt innholdet i en bok er alltid spennende. Vi kartlegger barnas interesser for å lese bøker og hvilke bøker som er populære. Slik kan vi tilpasse tilbud av bøker og tilrettelegge for å bygge interesse for bøkenes verden.
Gjennom dette som felles temaarbeid ønsker vi å styrke barna språk og identitet, fremme fellesskap og bidra til et inkluderende og lekende læringsmiljø. Innholdet tilpasses hver barnegruppe og utvikles gjennom året i takt med barnas interesser og behov. Detaljer om det pedagogiske arbeidet vil også fremkomme i månedsbrev og ukeplaner.
Årstema på avdelingene 2025-2026
Vi fortsetter dette barnehageåret med bøker og lesing som felles tema. Dette er forankret i vårt arbeid med TIIBS – tidlig innsats og inkludering gjennom barns språkutvikling. Gjennom litteratur ønsker vi å skape felles opplevelser, styrke barns språkforståelse og legge til rette for lek, utforskning og kreativitet.
Hver avdeling har valgt seg ut bøker med et bestemt tema som de tar utgangspunkt i. Bøkene brukes som en rød tråd gjennom hele barnehageåret, og danner grunnlag for aktiviteter som favner alle fagområdene i rammeplanen. Barna får møte litteratur gjennom høytlesning, samtaler, dramatisering, forming, lek og utforskning – alt tilpasset alder og utviklingsnivå.
I år er det Bukkene Bruse, Pulverheksa og Mummitrollet som ulike avdelinger skal ha fokus på.
Bukkene Bruse som temaarbeid i Åsen og Brøttum barnehage:
Flere av avdelingene har valgt Bukkene Bruse som gjennomgående tema for dette barnehageåret. Arbeidet tar utgangspunkt i både det klassiske folkeeventyret og den moderne bokserien til Bjørn F. Rørvik. Dette gir barna mulighet til å bli kjent med både tradisjonelle fortellinger og nyere, humoristiske versjoner som speiler barnas egen hverdag og interesser.
Gjennom året vil barna møte Bukkene Bruse i mange former og uttrykk. Vi starter med det opprinnelige folkeeventyret og lar barna bli godt kjent med fortellingens struktur, karakterer og innhold. Etter hvert introduseres bøkene Bukkene Bruse på badeland, Bukkene Bruse vender tilbake, Bukkene Bruse begynner på skolen, Bukkene Bruse og julenissen og Bukkene Bruse drar til Syden. Disse bøkene gir rike muligheter for samtaler, undring og gjenkjenning.
Barn får møte temaet gjennom:
- Dramatisering og lek: Rekvisitter, kostymer og konkreter for å levendegjøre historiene. Barna får delta i dramatiseringer både med voksne og på egen hånd, og eventyret blir en naturlig del av leken – både inne, ute og på tur.
- Forming: Barna lager egne bruer og figurer inspirert av historiene. Vi utforsker ulike materialer og teknikker, og lar barna være medskapere i utviklingen av eventyret.
- Musikk og bevegelse: Vi bruker Bukkene Bruse-sangen og annen musikk for å støtte opp om temaet. Barna får uttrykke seg gjennom dans, rytme og bevegelse.
- Språk og samtale: Eventyret og bøkene er synlige i barnehagens miljø, og blir utgangspunkt for samtaler, refleksjon og språkutvikling. Vi jobber med begreper, gjenfortelling og undring, og bruker bilder, konkreter og digitale verktøy.
- Tverrfaglig arbeid: Temaet knyttes til alle fagområdene i rammeplanen. Vi jobber med matematiske begrepet, følelser og etikk, natur og teknikk, og nærmiljø.
Arbeidet tilpasses barnegruppens alder og forutsetninger. For eksempel vil eldre barn som kjenner eventyret fra før, få mulighet til å videreutvikle og skape egne versjoner, mens yngre barn får en grundigere innføring i fortellingens struktur og innhold.
Mummi som temaarbeid på småbarnsavdelingen Snørvillen i Lismarka barnehage:
Gjennom året vil avdelingen fordype seg i historien om Mummitrollet. Barna skal bli kjent med ulike bøker som tar for seg årstider, temaer og følelser. Hver bok jobbes med i perioder, og barna får utforske utvalgte ord og begrepet gjennom bilder, konkreter og opplevelser.
Mummi-figurene blir en del av hverdagen – både i lek, på tur og i samtaler. På avdelingen vil vi skape et inspirerende miljø med Mummihuset, figurene og elementer fra Mummidalen. Dette for å inspirere til et rikt grunnlag for lek, språk og undring hos barna.
Pulverheksa som temaarbeid på storbarnsavdelingen Lykjebo i Lismarka barnehage:
Gjennom året vil barna bli kjent med Pulverheksa og hennes mange venner, og hver måned knyttes til en spesifikk bok og et aktuelt tema – som vennskap, høytider, årstider og følelser. Eksempler på bøker som brukes er Pulverheksa får besøk, Pulverheksa hjelper julenissen, Pulverheksa på Frossenfjell, Pulverheksas påskekrim og Pulverheksa på ferie.
Barna får oppleve magi og fantasi i hverdagen gjennom kreative leke- og læringsmiljøer som «Pulverskogen», utklednings-kiste, magiske samlingsstunder og konkrete aktiviteter. Det jobbes med følelser, vennskap og identitet, og barna får uttrykke seg gjennom musikk, bevegelse, forming og språk. Det legges også inn elementer som engelsk, matematikk og refleksjon rundt hvile og følelser – alt med Pulverheksa som en rød tråd.