Dette er Ringsaker kommunes markedsportal. For kommunens vanlige side med kommunale tjenester, gå til www.ringsaker.kommune.no
Jon Risdal på biblioteket i Brumunddal.
Jon Risdal på biblioteket i Brumunddal.

Si unnskyld!

Jon Risdal snakket om unnskyldninger på biblioteket i Brumunddal.
- Bedrifter beklager for ofte, mener retoriker og siviløkonom Jon Risdal. Han vil at flere skal ta ansvar og si unnskyld. På ekte.

Torsdag 18. oktober besøkte Jon Risdal, forfatteren av boka «Unnskyld! Legge seg flat eller stå oppreist», biblioteket i Brumunddal for å lære næringsliv og privatpersoner hemmeligheten bak en god unnskyldning.

Oppskriften
- Den gode unnskyldningen inneholder flere elementer. Det må være enighet rundt hva som har skjedd og noen må ta ansvar og vise anger. Jo mer detaljert man forklarer hva man har gjort galt, jo mer troverdig er unnskyldningen. I tillegg må man love bot og bedring, og det hele må repeteres, fortalte forfatteren. 
Han er klar på at en ekte unnskyldning gir ny tillit og større tiltro til en kriserammet bedrift.
 
Ansvarsfraskrivelse
Er det noe Jon Risdal ser for mye av er det beklagelsen – den feige fetteren til unnskyldningen.
- Beklagelsen er en sympatierklæring og en unnskyldning med betingelser. Når du sier unnskyld tar du på deg et ansvar, det gjør du ikke når du beklager.
Under foredraget viste Risdal konkrete eksempler på gode og dårlige unnskyldninger, og fikk bekreftende nikk og smil fra salen. 
Prosjektleder i Hamarregionen Utvikling, Kjersti Krageberg, synes Risdals foredrag var nyttig.
- Dette var en liten påminner på et veldig viktig tema, sa hun.