Slik kommer du i avisa

Næringsjournalist Frank Brandsås i Hamar Arbeiderblad oppfordrer bedrifter til å være på offensiven og ha en strategi for hvordan de skal få redaksjonell omtale.
– Mange har mediestrategier for krisesituasjoner, men ikke for den vanlige hverdagen. Tenk gjennom hva du har å by på av historier, sa Brandsås under næringsavdelingens frokostmøte 2. september.
Ønsker eksklusivitet
Brandsås poengterte at avisene lever av eksklusive varer.
– Fellesinformasjon er vi minst interessert i. Kontakt journalister direkte og tilby saken eksklusivt. Ring gjerne, da er det vanskeligere for oss å si nei. Og ikke gi opp. 5 av 6 ganger kommer vi ikke, men plutselig blir det en sak.
– Vær offensiv
Regiondirektør i EVRY, Karl Olav Nordengen, delte sine erfaringer med å ha pressen på laget. Han har erfart at det i dialog med journalister er viktig å være seg selv, være offensiv, ærlig og oppriktig og ha meninger.
– Og når krisen inntreffer er det viktig at du ikke stikker hodet i sanda, tipset Nordengen.
EVRY jobber bevisst med å finne de gode historiene, og regiondirektøren viste hvordan de har solgt inn ulike vinklinger for å få oppslag i avisene.
Historier om å tiltrekke seg pendlere, novemberbart hos ansatte, mangel på IT-jenter, rekruttering til kompetansearbeidsplasser og lokaliseringsdebatter har høstet resultater i form av både helsider og dobbeltsider.
Karl Olav Nordengens tips:
- Bygg relasjoner – bli kjent med journalistene.
- Skriv saken og lag gode pressemeldinger.
- Sitatsjekk – be om å få lese gjennom før det trykkes.
- Ring! Følg opp! Inviter inn!
- Informer pressen om saker hele tiden, vær offensiv.
- Lag en plan for hva du ønsker å ha ut når.
- Velg ut en som skal ha hovedansvar for å uttale seg i bedriften. Sørg for god presseetikk internt.
- Skap en vinkling som har allmenn interesse. Dette er spesielt viktig lokalt.
Presentasjonen til Karl Olav Nordengen
(Frank Brandsås hadde ikke foiler i sin presentasjon)