Dette er Ringsaker kommunes markedsportal. For kommunens vanlige side med kommunale tjenester, gå til www.ringsaker.kommune.no
Regiondirektør i EVRY Innlandet, Karl Olav Nordengen.
Regiondirektør i EVRY Innlandet, Karl Olav Nordengen.

Slik kommer du i avisa

Næringsjournalist i Hamar Arbeiderblad, Frank Brandsås.

Næringsjournalist Frank Brandsås i Hamar Arbeiderblad oppfordrer bedrifter til å være på offensiven og ha en strategi for hvordan de skal få redaksjonell omtale. 

 – Mange har mediestrategier for krisesituasjoner, men ikke for den vanlige hverdagen. Tenk gjennom hva du har å by på av historier, sa Brandsås under næringsavdelingens frokostmøte 2. september.  

Ønsker eksklusivitet
Brandsås poengterte at avisene lever av eksklusive varer. 

– Fellesinformasjon er vi minst interessert i. Kontakt journalister direkte og tilby saken eksklusivt. Ring gjerne, da er det vanskeligere for oss å si nei. Og ikke gi opp. 5 av 6 ganger kommer vi ikke, men plutselig blir det en sak. 

– Vær offensiv
Regiondirektør i EVRY, Karl Olav Nordengen, delte sine erfaringer med å ha pressen på laget. Han har erfart at det i dialog med journalister er viktig å være seg selv, være offensiv, ærlig og oppriktig og ha meninger. 

– Og når krisen inntreffer er det viktig at du ikke stikker hodet i sanda, tipset Nordengen.

EVRY jobber bevisst med å finne de gode historiene, og regiondirektøren viste hvordan de har solgt inn ulike vinklinger for å få oppslag i avisene.

Historier om å tiltrekke seg pendlere, novemberbart hos ansatte, mangel på IT-jenter, rekruttering til kompetansearbeidsplasser og lokaliseringsdebatter har høstet resultater i form av både helsider og dobbeltsider. 
 

Karl Olav Nordengens tips:

  • Bygg relasjoner – bli kjent med journalistene.
  • Skriv saken og lag gode pressemeldinger.
  • Sitatsjekk – be om å få lese gjennom før det trykkes.
  • Ring! Følg opp! Inviter inn!
  • Informer pressen om saker hele tiden, vær offensiv.
  • Lag en plan for hva du ønsker å ha ut når.
  • Velg ut en som skal ha hovedansvar for å uttale seg i bedriften. Sørg for god presseetikk internt. 
  • Skap en vinkling som har allmenn interesse. Dette er spesielt viktig lokalt. 


Presentasjonen til Karl Olav Nordengen
(Frank Brandsås hadde ikke foiler i sin presentasjon)