– Vi er glade for å kunne fortelle innbyggere i Ellevsæterhøgda, i Brumund, i Gaupen/Jølstad og i Furnes at det nå vil bli bygget bredbånd innenfor de områdene som det ble søkt tilskudd for i 2022. Dette vil gi muligheter for mange til å få en rask og sikker internettforbindelse, og det vil gi økt attraktivitet i disse områdene, sier ordfører Anita Ihle Steen.

Del av en langsiktig strategi

Ringsaker kommune har vedtatt en strategi for bredbåndsutbygging med mål om å gi tilbud om høyhastighetsbredbånd til flest mulig av Ringsakers innbyggere og næringsliv innen 2025. Der det er stor geografisk utstrekning og spredt bosetting blir det kostnadskrevende å bygge ut. Det er derfor avgjørende med spleiselag mellom flere parter og støtte fra fylkeskommunen. – Vi har de siste årene bidratt til utbygging av bredbånd i større prosjekter på Nes og Helgøya, i Furnesåsen, i Stensengdalen, på Brøttum, på Rudshøgda og i Veldre, og i tillegg støttet flere mindre prosjekter. Med utbyggingen som nå skal i gang har over 2700 husstander fått tilbud om bredbånd som følge av satsingen. Dette hadde ikke vært mulig uten støtte fra Innlandet fylkeskommune og Hedmark Fylkeskraft og det ansvaret Eidsiva Bredbånd har tatt som utbygger, sier ordføreren.
Utover det som nå skal bygges, har kommunen søkt om midler fra Innlandet fylkeskommune til nye prosjekter.

– Vi har fått støtte til nye utbyggingsprosjekter i 2023 på Brøttum, Ring og i Furnes, og har søknader for områder på Rudshøgda og i Veldre som står på en prioritert venteliste hvis det skulle frigjøres ytterligere midler. Vi er glade for at Innlandet fylkeskommune er så tydelige på prioriteringen av bredbåndsutbygging. Støtten vi får i år vil kunne gi tilbud om bredbånd til ytterligere 190 husstander i Ringsaker, opplyser ordføreren.

Viktig bidrag til regional utvikling

Eidsiva Bredbånd ønsker å bidra til regional utvikling gjennom utbygging av bredbånd. Selskapet har en klar ambisjon om å bidra til at alle innbyggere i Innlandet får tilbud om bredbånd. Det tilbys allerede tjenester mot de aller fleste husstander, men disse prosjektene er et viktig ledd i å få bygget ut de gjenstående områdene i Ringsaker.

– Utbygging av fiberbredbånd er en forutsetning for å legge til rette for den digitale hverdagen vi alle har blitt en del av, og en bred utbygging også i distriktene er en del av vårt samfunnsoppdrag. Vi er derfor svært tilfredse for muligheten til å bygge mer fiberbredbånd i Ringsaker, som et ledd i den videre regionale utviklingen av Innlandet, sier Ola Børke i Eidsiva Bredbånd.

Oppstart etter sommerferien

– Vi starter salget denne uken og er avhengig av 65% forhåndssalg for å starte utbyggingen. Oppnår vi dette raskt, tar vi sikte på å starte utbyggingen allerede nå i høst, sier Ola Børke i Eidsiva Bredbånd.

Kart som viser områdene som bygges ut finnes her: Bredbåndsutbygging Dashboard Innlandet (innlandsgis.no) Velg «Ringsaker» og deretter «Signert kontrakt» for områdene som Eidsiva nå skal bygge ut og «Tildelt midler» og «Innstilt for midler» for de områdene som er omsøkt i 2023.