Periodeplan

August

Velkommen til et nytt barnehageår- vi gleder oss til å bli kjent med dere!

Barnehagen vår fylles igjen med mange spente og nysgjerrige barn. Vi ønsker å skape en trygg og god tilvenning for alle barna hvor vennskap og gode relasjoner dannes. Vi skal sammen med foreldrene legge til rette for at barnet skal få en trygg og god start i barnehagen. Personalet sørger for en tett oppfølging den første tiden, slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære. Hos oss skal alle barn oppleve å være betydningsfulle for fellesskapet, og vi skal legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap.

Tema: Meg selv og min familie. Vennskap - ha det fint sammen.

Alle barn skal oppleve gode vennskap og føle seg betydningsfulle for fellesskapet. Vi snakker sammen om hva vennskap er og hva venner kan gjøre sammen. Vi deler opplevelser, samarbeider og hjelper hverandre. Dette er et gjennomgående tema hele barnehageåret.

September og oktober

Tema: Meg selv og min familie. Bøker - lesing. Høstaktiviteter - lek - turer.

Vi ønsker å gi barna gode opplevelser i naturen; gi dem utfordringer og motivasjon til uteliv gjennom alle årstider. Vi har skogen like i nærheten, og her ligger mulighetene til estetiske opplevelser, lek, læring og forståelse av sammenhenger. Lek og aktiviteter ute; på tur eller i barnehagen. Fremme motoriske ferdigheter og kroppsbeherskelse. Sammen med barna kan vi undre oss, gi rom for barnas spørsmål, reflektere og lage egne forklaringer på problemstillinger. Sammen med barna kan vi samtale om det de har erfart og opplevd. Vi tar i bruk alle sansene; lukte – se –  høre - smake – føle.Vi ser etter høsttegn og alle de flotte og fargerike endringene som skjer i naturen. I september starter vi opp med Grønne tanker-Glade barn, for de største barna.

Høytlesing har mange positive effekter. Å lese for barn skaper samhørighet og gode opplevelser mellom barn og voksne. Det bidrar også til å øke barnas ordforråd og konsentrasjon, samt til å stimulere fantasien deres. Å bli lest for fremmer språkutvikling og skaper nærhet mellom voksne og barn. Bøker er også en viktig kilde til refleksjon og undring, og de kan være en god inngang til å forstå den komplekse verden vi lever i. Bøkene er kilde til ny kunnskap, de kan pirre barnas nysgjerrighet og fantasi.

Høytlesning gir rom for samtale, til å ta pauser underveis, se på bilder, snakke om det vi leser og det vi ser, lese om igjen, lese på nytt. Høytlesning skaper fellesskap. Bøker er gode samtalestartere, særlig om temaet er litt vanskelig å snakke om. Bøker og høytlesing er gjennomgående tema dette barnehageåret.

Vi låner ofte bøker på biblioteket om ulike temaer vi har fokus på i barnehagen, tilpasset barnas alder. Det er viktig for oss at det også er tilgang på noen av de samme bøkene på andre språk. Dette får vi hjelp av hos Det flerspråklige bibliotek.

Kropp, bevegelse, mat & helse/Nærmiljø og samfunn/Språk, tekst og kommunikasjon

November og desember

Tema: Bøker - lesing. Juleforberedelser.

Vi starter forberedelsene til jul og gjør barna kjent med de norske juletradisjonene. Vi synger julesanger, leser fortellinger, baker og pynter avdelingene. Vi skaper estetiske opplevelser sammen. 5 åringene får tilbud om å gå i kirken på gudstjeneste i desember. Personalet skal stimulere barns skaperevne og vi gjør formingsaktiviteter alene og i felleskap. Barna blir også kjent med de norske juletradisjonene gjennom aktiviteter, sang, dans og fortellinger. Vi undrer oss sammen over etiske og filosofiske spørsmål gjennom barnehagehverdagen.

Kunst, kultur og kreativitet/Etikk, religion og filosofi/Språk, tekst og kommunikasjon

Januar og februar

Tema: Bøker - lesing. Vinteraktiviteter - lek - turer. Samene.

Vi vil fortsette å gi barna opplevelser i naturen, gjerne på tur i nærområdet eller på uteområdet i barnehagen. Vi følger med på forandringer i naturen fra høst til vinter. Lek og aktiviteter ute; på tur eller i barnehagen. Fremme motoriske ferdigheter og kroppsbeherskelse. Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling (Utdanningsdirektoratet, 2017). Sammen med barna kan vi legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med ulike elementer som vann, is og snø. Dette kan vi gjøre ved å synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen, og ved å gjøre egne forsøk sammen med barn.

Samene  - Norges urbefolkning - En uke i februar har vi fokus på samene og deres kultur. Gjennom bilder, film, musikk (joik), lek, matlaging, formingsaktiviteter og felles opplevelser gir vi barna erfaringer og kunnskap om samenes liv og virke i dag. Uka avsluttes med feiring av Samefolkets dag 06.februar.

Kunst, kultur og kreativitet/Natur, miljø og teknologi/Nærmiljø og samfunn/Språk, tekst og kommunikasjon                          

Skolens vinterferie er i uke 9 (26.02-01.03.24). Vi har åpent som vanlig, men ønsker å få beskjed hvis barna skal ha fri en eller flere dager.

Mars og april

Tema: Bøker - lesing. Våraktiviteter - lek - turer.

Våren er på veg – hva skjer i naturen nå? Vi tar i bruk alle sanser; smake– lukte – høre – se -  føle. Vi følger med på forandringer i naturen fra vinter til vår. Lek og aktiviteter ute; på tur eller i barnehagen. Fremme motoriske ferdigheter og kroppsbeherskelse. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre. Vi ønsker å bidra til gode opplevelser med friluftsliv året rundt, gi kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling. I fellesskap lærer vi om naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan vi skal ta vare på naturen. Vi ønsker å gi barna økt kunnskap om dyr og dyreliv.

Natur, miljø og teknologi/Kropp, bevegelse, mat og helse/Språk, tekst og kommunikasjon

Barnehagen er stengt 27.03-01.04.24. Påske.

Mai og juni

Tema: Bøker - lesing. 17. mai. Sommeraktiviteter - lek - turer.

Personalet skal støtte barnas initiativ til samspill og bidra til at alle kan få leke med andre, oppleve vennskap og lære å beholde venner. I barnehagen skal barna støttes og veiledes i å ta andres perspektiv, se en sak fra flere synsvinkler og reflektere over egne og andres følelser, opplevelser og meninger (Utdanningsdirektoratet, 2017). 

Vi ønsker å gi barna kunnskap og interesse for dyr og planter, nytt liv og vekst. I mai starter vi med 17 mai- forberedelser. Vi ønsker at barna skal bli kjent med hvorfor og hvordan vi feirer 17 mai. 

Barnehagen er stengt 01, 09, 17 og  20.05.

Kunst, kultur og kreativitet/Kropp, bevegelse, mat og helse/Språk, tekst og kommunikasjon

Juli

Barnehagen er stengt i uke 28 og 29. Det blir delt ut egne skjemaer der dere fører opp når barna skal ha sommerferie. I juli slås avdelingene sammen pga. ferieavvikling. I en eller flere uker kan det skje at vi slår oss sammen med Hempa barnehage.

 

 

 

 

 

  

                    

 

 

 

 

Skolestarterne (de eldste barna)

De eldste barna har eget opplegg gjennom hele det siste året i barnehagen.Vi har fokus på sosial kompetanse, selvstendighetstrening, samarbeid, vennskap og det å ha det fint sammen. Vi har også fokus på frilufstliv, gå på tur og lære gjennom bruk av hele kroppen. I løpet av året bruker vi også Trampoline aktivitetshefte, trener på blyantgrep og øver på å skrive navnet vårt. 

Aktiviteter/temaer:

Grønne tanker - Glade barn: dette skal hjelpe små og store i barnehagen til å snakke om og øve på å gjøre lure valg når følelsene og de automatiske tankene skaper vansker. Det er et tiltak for å fremme helsebringende samtaler. Glede, trygghet og tilhørighet stimuleres av samtaler.

Tarkus: vi bruker beltedyret Tarkus når vi lærer om trafikksikkerhet sammen med barna. Tarkus er et pedagogisk verktøy (utgitt av Trygg Trafikk) for å lære barna enkle trafikkregler for fotgjengere, sikring i bil, sykkelhjelm, bruk av refleks m.m. Vi snakker også om trafikksikkerhet når vi er på tur.

Karusellkor: dette er et årlig prosjekt der alle femåringene blir invitert til å synge i et stort felleskor. Målet er å gi dem gode musikk- og litteraturopplevelser og en følelse av mestring.Barna får besøk av profesjonelle sangere som lærer dem et utvalg sanger og bibliotekarer leser for dem. Det hele avsluttes med en forestilling hvor barna viser hva de har lært. Da samles nesten 300 femåringer (fordelt på flere forestillinger) til konsert i Prøysenhuset. Det er ulike temaer hvert år. Tidligere år har tema vært Alf Prøysen, Geirr Lystrup, Astrid Lindgren og folkemusikk. 

Vanntilvenning: vi deltar på vanntilvenning i Mjøsbadet. Hamar IL stiller med utdannet instruktør som har oppdatert livredningsprøve og står for hele opplegget. Det fokuseres på dykk, hopp, flyte og fremdrift. 

 

Mangfold og inkludering

Vi jobber mye med temaene mangfold, inkludering og livsmestring, og dette er temaer som også Rammeplanen for barnehagen legger vekt på. Vi er opptatt av at alle barn skal få være seg selv uansett hvordan man føler seg. Alle er gode nok akkurat slik de er, og alle har like stor rett til å være en del av fellesskapet.

Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Hos oss er det viktig å vise barna at alle kan lære av hverandre, at vi er nysgjerrige på og undrer oss sammen over likheter og forskjeller. Alle barna skal føle seg sett og anerkjent for den de er. Alle har en plass og verdi i fellesskapet.

Mangfold for oss handler om inkludering og fellesskap uansett etnisitet, kjønnsidentitet, religion, funksjonsnivå, alder og familiebakgrunn.

Vi er opptatt av at "Jeg er meg, og det er greit."

Digital praksis

Barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Ved bruk av digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet skal dette støtte opp om barns læreprosesser og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn. Ved bruk av digitale verktøy skal personalet være aktive sammen med barna. Samtidig skal digitale verktøy brukes med omhu og ikke dominere som arbeidsmåte. Barnehagen skal utøve digital dømmekraft og bidra til at barna utvikler en begynnende etisk forståelse knyttet til digitale medier. (Udir)

Nyttig informasjon