Sosial kompetanse

Anerkjennende kommunikasjon

Vurdering og dokumentasjon

Barnehagen skal jevnlig vurdere det pedagogiske arbeidet. Det betyr at det pedagogiske arbeidet skal beskrives, analyseres og fortolkes ut fra barnehagens planer, barnehageloven og rammeplanen. Hovedmålet er å sikre at alle barn får et tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen.

Personalet jobber bevisst med dette gjennom hele året i form av felles refleksjoner over det pedagogiske arbeidet med mål, innhold og oppgaver samt faglige og etiske problemstillinger. Refleksjon av egen praksis bidrar til økt læring og utvikling av barnehagen som pedagogisk virksomhet.

Barnets trivsel og allsidige utvikling observeres og vurderes med utgangspunkt i barnets individuelle behov og forutsetninger.

 

I vurderingsarbeidet bruker vi:

  •  Observasjon av barna i lek og aktivitet.
  •  Kartlegging av trivsel og allsidig utvikling hos enkeltbarnet
  •  Samtaler med barn og foresatte.
  •  Foreldremøer og foreldresamtaler
  •  Brukerundersøelse
  •  Pedagogisk analyse

Vi håper at dere som foreldre til enhver tid vil hjelpe oss med å vurdere hvordan vi utfører arbeidet vårt, og hvordan vi lykkes/ ikke lykkes i å nå de mål vi har satt oss for barna.

Vi er her for barna deres, og vi ønsker oss både positive og negative tilbakemeldinger. God kommunikasjon og godt samarbeid med dere er viktig for å oppnå gode resultater for barna.