Barnehagens verdigrunnlag

Omsorg, danning, lek og læring

Lek, omsorg, læring og danning skal hos oss sees i sammenheng.

Å møte individets behov for omsorg, trygghet, tilhørighet og anerkjennelse, samt sikre at barna får ta del i og medvirke til fellesskapet, er viktige verdier som skal gjenspeiles i barnehagen. Barnehagen skal fremme demokrati, mangfold og gjensidig respekt, likestilling, bærekraftig utvikling, livsmestring og helse.

Barnehagens innhold er basert på et helhetlig læringssyn, hvor lek, læring og danning sammen med omsorg står sammen i en helhet. Barns lek har en egenverdi og er et mål i seg selv. Den er lystbetont, frivillig og spontan og er en del av det å være barn. Barna uttrykker seg gjennom lek og leken er en nødvendig drivkraft i barnas utvikling. Leken er et viktig hjelpemiddel i barns læring og utvikling både når det gjelder, språk, sosial kompetanse og motorikk. Leken har trygge rammer fordi den er «på liksom», og gir rom for refleksjon og bearbeiding av opplevelser, tanker og følelser. Leken bidrar til å styrke barns selvfølelse og identitet, samt overføring av barnekultur. Leken er en grunnleggende livs og læringsform. Gjennom leken knytter barna vennskap til andre barn, og bidrar til tilhørighet i gruppen.

Hos oss skal leken ha en fremtredende plass. Voksne skal delta i leken på barnas premisser. Vi vil hjelpe og veilede barnas lek der det er nødvendig, og tilrettelegge og skape rom for ulik lek i barnehagen.

Leken er et grunnlag for læring danning og allsidig utvikling. Gjennom leken, observasjon og et aktivt veiledende personale vil barna lære om omsorg, empati og toleranse for forskjeller og hverandre. Som aktør i leken skal de voksne være seg bevisste at barna eier leken og samtidig være bevisst sitt etiske ansvar.

Læring foregår i leken så vel som i rutinesituasjoner, leken er indre motivert og oppstår ofte spontant hos barna. Sensitive voksne som er undrende og nysgjerrige i lag med barna støtter opp om leken, deres læring og dannelsesprosess. Gjennom lek, måltider, rutiner og struktur er barna i en prosess hvor dannelse skjer i veien mot å bli selvstendige individer.

Rammeplanen sier barnehagen skal fremme danning og støtte barna i å forholde seg prøvende og nysgjerrig til omverdenen og legge grunnlaget for selvstendig og ansvarlig deltakelse i det demokratiske fellesskapet. I rammeplanen står det at personalet skal fremme livsmestring, psykisk helse og følelse av egenverd. Målet er å lære barn å håndtere livet og legge til rette for et godt liv. Leken er det viktigste i forhold til psykisk helse. Hvis barnet har fått mulighet til å

leke mye i løpet av dagen, har det også lært masse. Ved å bruke hele kroppen og alle sansene, vil opplevelsen gi større mening feste seg mange steder i hjernen og dermed huskes bedre.

Kvaliteten i barnehagen henger sammen med gode relasjoner og godt samspill med de ansatte. Det er derfor vi voksne i barnehagen hele tiden jobber med relasjonen til hvert enkelt barn både i lek og daglige samspill. En barnehagedag inneholder mange ulike rutinesituasjoner som måltid, av- og påkledning, stellesituasjonen for de yngste, hvilestund, levering og henting. Vi må alltid være opptatt av å gjennomføre disse situasjonene på en helsefremmende måte gjennom gode og berikende samspill.

Kjennetegn på et helsefremmende barnehagemiljø er at det er meningsfullt, begripelig og håndterbart for barna.