Tilrettelegging

Barns medvirkning

Rammeplanen sier:

«Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet. Barna skal jevnlig få mulighet til aktiv deltagelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet og de skal få erfare å få innflytelse på det som skjer i barnehagen.»

Å gi barn medvirkning i barnehagen er ikke det samme som å la dem få gjøre som de vil. Det handler i stor grad om en pedagogisk praksis som skal skape prosesser der vi sikrer at alles stemmer blir hørt og at alle opplever at de har betydning i hverdagen. Vi voksne må møte barnas initiativ og interesser, vise respekt for og ta deres funderinger på alvor. Vi må la oss inspirere av barna, like mye som vi inspirerer og utfordrer dem. Barna skal møtes på en anerkjennende måte selv om deres tanker og opplevelser er forskjellige fra våre.

Vi skal være bevisst på å anerkjenne barnas ulike uttrykksformer. Dette gjør vi ved å tilrettelegge for medvirkning på tilpasset barnas alder, erfaringer, individuelle modning, forutsetninger og behov. Også de som kommuniserer på andre måter enn gjennom det verbale språket, har rett til å gi uttrykk for sine synspunkter på egne vilkår.

Barnehagen skal gi rom for ulike barns perspektiv og vise respekt for deres intensjon og opplevelsesverden. Vi skal være lyttende og prøve å tolke barnas kroppsspråk, handlinger, estetiske uttrykk og verbale språk. Å ta barns medvirkning på alvor forutsetter god kommunikasjon både mellom barn og personale og mellom foresatte og personale. Den voksnes rolle blir å inspirere og støtte barna, og bringe dem videre i forhold til deres interesser og initiativ.

For å kunne følge opp temaer og aktiviteter som barna selv er opptatt av, har vi åpne planer som gir rom for dette. Personalet skal ta hensyn til hele gruppa ved å være bevisste, tydelige og ansvarsfulle. Vi deler i smågrupper, og organiserer avdelingene på en måte som bidrar til at barna i størst mulig grad får påvirke sin egen hverdag.

Trygghetssirkelen

Trygghetssirkelen er en modell som tydeliggjør barns behov for beskyttelse og omsorg, men også deres behov for utforskning og lek. Vi bruker trygghetssirkelen som grunnlag og veileder i det daglige arbeidet i barnehagen. I barnehagen er det viktig at vi i vårt arbeid i samvær med barn er trygge, nære, omsorgsfulle, lyttende, tilstedeværende og tilgjengelige voksne. Vi voksne skal være en trygg base og en trygg havn hvor barna alltid kan få hjelp, trøst, bekreftelse og nærhet. Vi skal være med å utforske og undre oss sammen med barna. Samtidig som vi er en trygg havn, er det viktig å støtte barna i deres utforsking og utvikling, og gi inspirasjon til å utforske nye aktiviteter.

Med trygg tilknytning mener vi at alle barna hos oss:

  •  Skal opplever at deres individuelle behov ivaretas.
  •  Skal bli møtt med respekt og anerkjennelse
  •  Skal oppleve nærhet og oppmerksomhet.
  •  Skal få bekreftelse på følelsene sine
  •  Skal blir hørt og har medbestemmelse i egen hverdag
  •  Skal opplever at de er betydningsfulle mennesker i fellesskapet.

Samarbeid med andre instanser