Grønne tanker - glade barn

Dette er et psykopedagogisk materiell rettet mot å stimulere barnas tanke- og følelsesbevissthet. Dette materialet er en av våre metoder for å hjelpe barna til å utvikle gode holdninger til seg selv og andre. Barna kan også få hjelp til å fremme evnen til egenomsorg og prososial atferd.

Dette materialet kan hjelpe de voksne og barna i barnehagen til å snakke om og øve på å gjøre lure valg når følelsene og de automatiske tankene skaper vansker. 

Dette materialet er et tiltak for å fremme helsebringende samtaler. Glede, trygghet og tilhørighet stimuleres av samtaler.

Å møte seg selv med høflighet, positive forventninger, raushet og respekt fremmer trivsel, læring og helse. Barna kan kan øve på å snakke vennlig til seg selv og andre.

Dette opplegget bruker vi årlig, i hovedsak sammen med 4- og 5 åringene.

Det er laget materiell til 18 samlingsstunder om tematikken tanker og følelser. Følelsene glad, sint, trist, flau og stolt gjennomgås grundig. Vi bruker bla. en flip-over som inneholder en side tekst og en side illustrasjonsfoto til hver samlingsstund. Vi har også hjelp av en rød og grønn bamse, samt det digitale læremiddelet Salaby.

Forebygge krenkelser og mobbing

Ny mobbelov i barnehagen fra 2021

Barnehagen har fått nytt regelverk for barnehagemiljøet. Den nye mobbeloven skal sørge for at alle barn får en trygg og god barnehagehverdag.

Alle som jobber i barnehagen må følge med på at barna har det bra. Hvis en voksen vet om, eller tror at et barn blir mobbet, plaget, eller på andre måter ikke har det bra, skal hun eller han alltid:

  • Gripe inn og stoppe krenkelsen med en gang.
  • Si ifra til styrer i barnehagen.
  • Undersøke hva som har skjedd.
  • Sette inn tiltak, og lage en plan for å sørge for at barnet får et trygt og godt barnehagemiljø.

Hvordan oppdage at et barn ikke har det bra?

  • gjennom å snakke med barna
  • ansatte ser noe eller fanger opp noe i samtaler med andre barn
  • foreldre/foresatte som melder fra at det har skjedd noe i barnehagen
  • barn som forteller om noe som har skjedd
  • endringer i atferd hos barn eller i barnehagegruppa 

Noen barn blir stille og trekker seg tilbake i leken, mens andre gir tydelig beskjed når ting blir vanskelige.

Foreldre/foresatte er viktige samarbeidspartnere og vil bli informert, involvert og tatt med på råd (situasjonsavhengig).

Det er barnehageleder (ass. bhg.leder)/pedagogisk leder som har ansvar for å følge opp tiltaksplaner, i samarbeid med øvrig personale.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vennskap og inkludering

Vennskap handler om å respektere hverandre. Jeg er meg og du er du. Venner anerkjenner hverandre. Når de leker er alle med å bestemme. De bytter på å bestemme og de kommer til enighet. Det føles godt å bli møtt med respekt for den du er og få anerkjennelse på det vi sier og gjør. Det føles godt når noen har tid til å lytte til oss, men også trygge nok til å si ifra hvis det vi sier eller gjør ikke er bra.

I barnehagen ser vi barn med ulike erfaringer som deler kunnskap og erfaringer med hverandre. De lærer og har det gøy!

Vi voksne må følge med når det gjelder vennskap i barnehagen. Vi må bistå barn som ikke helt har tilegnet seg de ferdighetene som skal til for hvordan man kommer i kontakt med andre, at man kan lytte og vise empati og ikke minst respektere hverandre for den man er.

Stine Sofie barnehagepakke

Vold og overgrep er en folkehelseutfordring som angår oss alle. Arbeidet med tematikken handler om omtanke, ikke mistanke.

Vår enhet (Hempa &Vesleparken bhg.) har deltatt i et undervisningprogram som heter Stine Sofie Barnehagepakke i regi av Stine Sofies Stiftelse. Målet med programmet er å styrke oss ansatte slik at vi settes enda bedre i stand til å identifisere når et barn er utsatt for vold eller overgrep, og handle på bakgrunn av dette.

En eller flere ansatte i barnehagen vil gjennomføre alderstilpassede samlinger gjennom året, hvor barna får verdifull informasjon om:

- hva som er lov og ikke lov at voksne, ungdommer og andre barn gjør med barn
- kropp og grenser
- hemmeligheter
- hvem barn kan si ifra til hvis de opplever noe vondt eller ulovlig

Formålet med slike samlinger er å bidra til barns livsmestring og evne til å sette sunne grenser for seg selv.

For å lykkes med å forebygge og oppdage vold og overgrep mot barn, er samarbeidet mellom hjem og barnehage ekstra viktig. Derfor kommer vi til å sette tematikken på agendaen gjennom formelle og uformelle treffpunkt med foreldre/foresatte; for eksempel på foreldresamtaler eller egne temamøter/foreldremøter.

 

Traumesensitiv omsorg

Vår enhet har deltatt i et kompetanseutviklingsprogram med fokus på traumebasert omsorg. Dette skal hjelpe de ansatte til å få økt kunnskap om og større bevissthet i forhold til å gjenkjenne og kartlegge stress- og traumerelaterte plager hos barn.

Gjennom dette programmet har vi fått utvidet "verktøykassa" vår, slik at vi kan tilpasse tiltak til barnas tilstand og utviklingsnivå.

En viktig del av dette arbeidet handler om å skape refleksjon og økt bevissthet i forhold til samspill og relasjonsbygging, herunder våre egne holdninger og reaksjoner.