Denne uka var det duket for finale i robotkonkurransen, med imponerende resultater. Elevene har både bygget sin egen robot med lego, og programmert den til å klare ulike oppgaver på robotbordet.

Godt samarbeid er nøkkelen 

– Dette har vært kjempegøy og lærerikt. Jeg likte best å programmere, sier Eiril Antonsen. Hun og gruppekameratene Lukas og Simon fant raskt en samarbeidsform som fungerte godt.
 
– Vi har lært mye om å samarbeide, og det har gått veldig bra. Jeg og Simon har bygget, mens Eiril har programmert, forteller Lukas Torgersen.
 
– Vi gikk egentlig for en enda mer avansert robot, men måtte bygge om litt og tilpasse den til løypa. Under finalen gikk det kjempebra – roboten gjorde akkurat det den skulle, sier Simon Krogvig Bjørnstad.

Forskning på fysisk aktivitet

I tillegg til å bygge en robot har elevene gjennomført en forskningsoppgave. 
 
– De har fullført et innovativt prosjekt med en problemstilling innenfor fysisk aktivitet. Den ene gruppa skulle finne ut hva som kan gjøres for at blinde kan bli mer aktive. De har vært i kontakt med Blindeforbundet, og laget en modell av en «pannelykt» med skanner som skal fungere både som førerhund, scannepenn og scanne terrenget slik at man enklere kan bevege seg utendørs som svaksynt, forteller newtonlærer Anette Kjelsrud, som har bistått elevene i prosjektet.
 
– Teknologi, elevmedvirkning, utforsking, kreativitet, nytenkning, lagarbeid og skaperglede har preget undervisningen disse ukene, og elevene har virkelig vist at de er gode til å finne gode løsninger, sier Kjelsrud.