– I «fagbokprosjektet» velger elevene seg en fagbok om et tema de interesserer seg for, og svarer på spørsmål om boka i etterkant. I tillegg skriver de en omtale og lager tankekart, forteller Tonje Opsahlhagen, kontaktlærer på 3. trinn.

– Elevene jobber med bøkene både på skolen og som hjemmelekse. På skolen fører vi oversikt over hvor mange bøker som er lest, og det er tydelig at dette prosjektet fenger. Så langt har elevene lest 80-90 bøker, sier hun.

Populært med faktabøker

Bøkene som er plukket ut har et bredt utvalg av temaer, og er delt inn i fargekoder etter vanskelighetsgrad. Opsahlhagen forteller at hun ser at spesielt guttene har respondert positivt på denne måten å jobbe med litteratur.

– Barna elsker å lese faktabøker! Dette har nok med at de får velge bok selv med et tema de er interessert i, og lærer mye om temaet. Også får de jobbe i sitt eget tempo. Spesielt gutter er nok mer interessert i faktabøker enn skjønnlitteratur, og det er motiverende å velge tema selv. Vi har et bredt utvalg av temaer, alt fra dyr, musikk og natur, sier Opsahlhagen.

Anbefaler bøker for hverandre

– Jeg er veldig glad i å lese, og hundeboka er min favoritt. Det er fint å lære om ting når man leser, og å svare på spørsmål, sier 3. trinnselev Åsa. Så langt har hun lest fire bøker under prosjektet. 

– Det er moro å se hvor ivrige elevene er på å lese mange bøker. Det er sånn at når de er ferdige med en bok, er det alltid en spennende bok som venter. Gjerne en som de har blitt anbefalt av andre. Prosjektet har virkelig skapt masse læring og leseglede, slår Opsahlhagen fast.