– Jeg får ikke fullrost trygghetsalarmen. Den er så fin – jeg har hatt noen uhell og falt, og da har de kommet fra hjemmetjenesten omtrent med en gang, sier Bjørn Nilsen, som har hatt alarmen i ett år. 
 
– Når jeg faller så har jeg ikke sjans til å komme opp igjen selv, og da er det en trygghet å vite at jeg får hjelp, legger han til. 
 
– Å ha alarm er et godt tiltak for å kunne bo lengst mulig hjemme. Det er trygt både for pasienten og pårørende å vite at de kan tilkalle hjelp dersom det skulle skje noe, sier Linn Elin Andersen i hjemmetjenesten.

Kommunikasjon via alarmsentral

Når alarmen utløses, tas varselet imot av en alarmsentral i Oslo, som via kontakt med brukeren kartlegger hvor alvorlig situasjonen er. Har det skjedd en hendelse som krever utrykning, tar sentralen kontakt med hjemmetjenesten eller brannvesenet lokalt. 
 
– Gitt hvor alvorlig situasjonen er, ringer alarmsentralen enten 113 eller oss direkte. Det er veldig fint at det går gjennom et alarmsystem i Oslo først, slik at tilfellene hvor det ikke er en reell situasjon siles ut før varselet går til oss, sier Andersen. 
 
– Jeg har en tendens til å komme borti knappen så jeg utløser alarmen uten at jeg trenger hjelp, men da er det bare å si til sentralen at alt er i orden. Har jeg falt slik at jeg ikke får snakket med sentralen, kommer det hjelp med en gang, forteller Nilsen.

Forhindrer branner

Trygghetsalarmen er tilkoblet brukerens røykvarsler, og dersom det er denne som har utløst varselet rykker brannvesenet ut. 
 
– Det er en ekstra trygghet for brukeren at også brannalarmen er tilkoblet systemet. Doro-alarmen har forhindret opptil flere branner. Vi har vært ute på flere oppdrag med tørrkoking, hvor det er i ferd med å utvikles brann. At trygghetsalarmen har noe for seg er det ingen tvil om, sier brannmester Ole Jacob Fodnes i Ringsaker kommune. 
 
– Alarmen redder absolutt liv, slår han fast. 

Samarbeid på tvers av enheter

Hjemmetjenesten, brannvesenet og tildelingskontoret har tett dialog og samarbeid om trygghetsalarmene. 
 
– Brannvesenet setter opp systemet og har ansvar for service og vedlikehold. Vi har mye kontakt med tildelingskontoret og hjemmetjenesten, og tverrfaglig har det vært et kjempetøft. Vi har fått kontakt med en del av kommunen som vi ellers ikke har hatt så mye kontakt med, og funnet en rask og effektiv måte å jobbe sammen på, sier Fodnes. 
 
– Dersom hjemmetjenesten ikke har mulighet til å rykke ut, kan brannvesenet hjelpe oss på dagtid. Vi har fått til et fint samarbeid, istemmer Andersen.