– Vi pleier å lage mye godt i mat- og helsefaget, som for eksempel spagetti bolognese, lakseform med grønnsaker eller grønnsaksdip, forteller Martha, som er godt i gang med å koke makaroni til fiskegratengen. 

I mat- og helsefaget lager elevene mat i grupper. Mange av oppskriftene finner de på nettstedet matstart.no. Fokuset er på å lage god, enkel og sunn mat som elevene også kan lage hjemme.

Una, på sin side, er nesten ferdig med å lage råkostsalatensom som skal serveres sammen med fiskegratengen.

– Mat og helse er favorittfaget mitt, nest etter gym, opplyser hun. 

Matglede, mestring og smaking

Neste oppgave for de to elevene er å lage hvit saus til fiskegratengen. De måler opp riktig mengde melk, mel og smør. Så fort fiskegratengen er i ovnen, venter oppvask og dekking av bord. 

– Alle må smake og spise det de har forsynt seg med selv. Vi snakker mye om hvordan vi kan redusere matsvinn, forteller lærer Karianne, mens hun hjelper til der det trengs. 

– Blir det noe mat til overs, spiser lærerne resten! avslører Martha. 

– Vi får alltid mye skryt på lærerværelset for maten som 6. trinn lager, bekrefter Karianne. 

Kompetansemål for mat og helsefaget

I mat- og helsefaget skal elevene på mellomtrinnet blant annet lære: 

  • Å bruke redskaper, grunnleggende teknikker og matlagingsmetoder til å lage trygg og bærekraftig mat som gir grunnlag for god helse. 
  • Å bruke sansene til å utforske og vurdere matens smak og tekstur og til å utforske anretning av mat. 
  • Å kjenne igjen og gjøre rede for grunnsmaker i matvarer og fortelle om og diskutere hvordan smak kan påvirke matpreferanser og matvalg. 
  • Å bruke oppskrifter i matlaging og regne ut og vurdere mengden i porsjonene både med og uten bruk av digitale ressurser.

Les mer om kompetansemålene i mat-og helsefaget – udir.no