Kultur for læring, IBSM og TIIBS

Kultur for læring et forskning -  og utviklingsprosjektet i Hedmark 2017-2021, ble avsluttet i juni 2022, og lever nå videre gjennom jobbing med prosjektene IBSM - inkluderende barnehage- og skolemiljø, og TIIBS - tidlig innsats og inkludering med fokus på barns språkutvikling.

IBSM - Inkluderende barnehage- og skolemiljø; Ved å jobbe med inkluderende barnehage - og skolemiljø skal vi ha ekstra fokus på å fremme et inkluderende og stimulerende miljø hvor barna skal oppleve å være viktig i gruppa, og delta og mestre hverdagen på en god måte. Miljøet skal støtte opp om lyst til å leke, utforske, lære og mestre, og vi skal ha fokus på å forebygge mobbing og krenkelser.

TIIBS - Tidlig innsats og inkludering med fokus på barns språkutvikling; Ved å jobbe med prosjektet skal vi bli enda bedre på å sette i gang og jobbe systematisk med ulike tiltak for å støtte opp om en god språkutvikling hos barna så tidlig som mulig. Språk er viktig for å forstå andre, gjøre seg forstått, kunne delta i og mestre samhandling med andre, kunne delta i lek, og få føle seg som en viktig del av fellesskapet. I barnehagen legger vi vekt på ulike typer språkstøtte som f.eks. dagtavle på alle avdelinger, bilder og tegn som støtte til tale, og bruker konkreter i hverdagen. I prosjektperioden skal vi også jobbe med språkløyper. Språkløyper er forskningbasert kompetanseutvikling for personale, og er utarbeidet av Lesesenteret og Skrivesenteret i Stavanger i samarbeid  med ulike kompetansemiljøer, universiteter, høyskoler, barnehager og skoler. 

Kultur for læring, IBSM og TIIBS knyttes sammen som en rød tråd ved at vi skal sørge for at barna har et trygt og godt barnehagemiljø hvor vi skal forebygge mobbing, jobbe med inkludering og ha fokus på tidlig innsats for å fremme god språkutvikling.

Tegn som støtte for talen

Tegn som støtte for talen; For mange barn er tegn en god støtte for talen i hverdagen. Det er nyttig for alle barn og voksne og kunne kommunisere med tegn. Hver måned gjennom året vil vi derfor ha fokus på månedens tegn. i tillegg bruker alle avdelingene dagtavler som viser oversikt på de ulike aktivitetene gjennom dagen, både med bilde, tegn og ordbilde. Ebbe Nebb er en populær figur som er med oss i det pedagogiske opplegget.