– Kjære førsteklassinger! Velkommen til Brøttum skole! Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med dere, og det gjør lærerne deres også. De har forresten pyntet så fint i klasserommet. Skal vi gå inn og se på det? spurte skoleleder ved Brøttum barne- og ungdomsskole, Haldis S. Sveen, og ble møtt av et rungende «ja» fra de spente førstetrinnselevene.

Trygghet og trivsel gjennom lek

Med fokus på trygghet og trivsel skal elevene få en god oppstart ved skolen. Lærerne Kristine Haugli og Helen Hårstadhaugen forteller at den første skoletiden handler om å bli kjent og om å skape trygge rammer for elevene.

–  Noen av elevene har allerede blitt husvarme gjennom sommer-SFO, men nå er det vår jobb å skape en god relasjon til hver enkelt elev, sørge for at de blir trygge og har det godt på skolen. Fokuset er på å bli kjent, og det blir vi best gjennom lek. Det handler minst mulig om å sitte på pultene, men å være i aktivitet ute og inne og oppdage ting sammen i skolemiljøet, forteller lærer Kristine Haugli.

Spennende med fadderne

Kasper (5) er blant førsteklassingene som har sin første skoledag i dag.

– Jeg gleder meg til å møte fadderne. Jeg har nemlig tre faddere, men jeg husker ikke hva de heter, forteller Kasper, som har med seg både mamma og mormor på den store dagen.

– Jeg vet ikke hva lærerne heter heller. Men jeg tror kanskje at jeg får en bok i dag, legger han til.

Inne i klasserommet gikk lærer Helen igjennom dagsplanen med elevene, før det var det tid for sang og for å bli kjent med klassebamsen «Jølle», en liten tøykanin som skal få være med hjem på rundgang. Elevene fikk også tildelt sin egen plass ved gruppebordene og utdelt heftet «Min skoledag». Etter dette ventet matpause, friminutt og lek med fadderne.

– Vi jobber med å skape robuste og empatiske elever.  Vi har allerede hatt god dialog med barnehagene for å sikre en god overgang fra barnehage til skole. Nå jobber vi for å etablere et godt samarbeid mellom skolen og hjemmene. Vi er opptatt av å spille ball med foreldrene. Når foreldrene er engasjert i barnas skolehverdag, blir dialogen bedre – noe som igjen har en positiv effekt på hele klasse- og skolemiljøet, avslutter skolelederen. 

De 390 førsteklassingene er fordelt slik på de ulike barneskolene i Ringsaker:

Brøttum 26, Gaupen 12, Kirkekretsen 15, Hempa 31, Fagerlund 84, Mørkved 52, Kirkenær 24, Kylstad 13, Nes 29, Moelv 40, Fossen 21, Lismarka 6 og Åsen 4.