Oppstart - trygg tilknytning

For små barn kommer trygghet foran alt annet, og er en forutsetning for at barnet skal utvikle seg på en sunn og god måte. Foreldrene er barnets første og fremste tilknytningspersoner, men også andre nære omsorgspersoner er viktige for barnet. For veldig mange barn kommer de voksne i barnehagen som en klar nummer to når det kommer til tilknytningspersoner. Hvordan vi som voksne i barnehagen utøver jobben vår er derfor svært viktig for barna og deres tilknytning til oss.

Som et ledd i å oppnå trygghet hos alle barna, er rutinene rundt tilvenning til barnehagen kjempeviktig. Vi samarbeider tett med familiene, og vi tilpasser oss barnas rutiner rundt søvn, mat, bleieskift, og andre behov. Det er viktig for oss at hverdagen formes rundt hvert enkelt barn og at barnet bruker den tiden det trenger for å bli trygg.

Når barnet starter i barnehagen, bruker vi god tid på å bli kjent med hvert enkelt barn og familie. Det er veldig individuelt hvor lang tid hver enkelt trenger for å slippe mor og far, og være alene i barnehagen. Vi ser derfor at det er lurt å sette av god tid i tilvenningsperioden, slik at foresatte kan være tilgjengelig så lenge barnet har behov for det. Det er foresatte som kjenner barnet sitt best, det er derfor viktig med god og tett dialog.

Overgang innad i barnehagen

Når barna skal flytte fra småbarn til storbarnsavdeling, bruker vi god tid på å gå på besøk på den nye avdelingen og de voksne på storebarn kommer på besøk til småbarn.

Overgang barnehage - skole

Gjennom det siste året i barnehagen har de eldste barna skolestarterklubb, der samles de rundt felles aktiviteter rettet mot skolestart. Barnehagene tilpasser opplegget etter forutsetninger, utvikling og behov.

Som del av en større enhet hvor mange av barna skal begynne på samme skole, legges det opp til at barna skal få møtes gjennom felles aktivitetsdager i løpet av året. Slik tenker vi å tilrettelegge for at barna kan møte flere kjente fjes når de kommer på skolen i 1.klasse. Siste året i barnehagen avsluttes med en felles tur for alle skolestarterne, en tur og et opplegg som planlegges ut i fra forutsetningene som ligger til grunn for at hele gruppen skal ha glede og nytte av turen.

Sammen med Moelv og Fossen skole har vi jevnlige møter gjennom året hvor vi samarbeider om å skape trygge overganger mellom barnehage til skole. Det er viktig at barnehagene og skolene kjenner hverandres utviklingsløp for å være brobyggere i overgangen.

Vi følger kommunens rutine for overgang mellom barnehage og skole:

https://www.ringsaker.kommune.no/getfile.php/1700168.1897.tcybcuqeue/rutiner-overgang-bhage-til-skole.pdf