Barnehagens verdigrunnlag

I våre barnehager er det å ta vare på hverandre og vise at vi bryr oss om hverandre en grunnleggende verdi. Verdiformidlingen til barna skjer gjennom oss voksne som forbilder for handlinger og holdninger. Personalet og deres kompetanse er den viktigste ressursen og en forutsetning for at barnehagen skal være en god arena for omsorg- lek- danning og læring.

Barna skal oppleve at de blir sett og at de er en person andre bryr seg om. Vi setter fokus på de mellommenneskelige forhold i barnehagen. Å skape gode relasjoner er viktig for oss. I hverdagen vektlegger vi samvær med det enkelte barn og å skape gode relasjoner gjennom lek og ulike aktiviteter. Det skal være plass til omsorg, glede og humor. Barna løftes frem ved anerkjennende voksne som er tilstede, som setter ord på det positive og fokusere på det gode som skjer. På denne måten skapes positive forventninger til de voksne.

Det er viktig for oss å skape handlingsrom i barnehagen uten for mange regler på hva som er lov og ikke lov. Å gi barna handlingsrom er, slik vi ser det, å skape tillit, lyst til deltagelse av de aktiviteter vi holder på med. Framfor alt må det være en romslig atmosfære som føles trygg og god, hvor det er plass til mye glede og humor. Barna skal ikke legge bånd på seg og ikke tørre, men føle seg løsslupne, kunne slappe av og tørre å være seg selv uten å bli korrigert av voksne.

Gode rutiner og forutsigbarhet gir en god oversikt. Dette skaper trygghet. Trygge omgivelser er en forutsetning for lek og læring. Omsorg er viktig både for den som mottar og den som gir. Vi voksne er tilstede og veileder barna slik at de kan lære å vise omsorg for seg selv og hverandre. De voksne veileder barna i samspillsituasjoner i lek og aktiviteter og i å løse konflikter. De voksne skal anerkjenne barnas følelser og hjelpe barna i å forstå grensene. Vi setter fokus på hva som er moro å gjøre, hvordan kan vi glede og være gode mot hverandre i hverdagen.

Hverdagslivet i barnehagen, tradisjoner og aktiviteter

Måltider

Måltidet skal ikke bare stille sulten og tørsten, men er en situasjon der vi kan oppnå fellesskapsfølelse, glede og konsentrasjon. Barna skal kunne føle glede ved å mestre selv, ta egne valg og ikke minst er dette god språktrening. Her har vi muligheter til gode situasjoner med barna. Noen barn hjelper den voksne med å dekke bord. Dette er en populær aktivitet. Barna gleder seg over følelsen av å mestre. «Jeg er en viktig person, jeg kan hjelpe til».

Stell 

Stellet av de små skal være preget av at vi har ro og tid. I disse situasjonene legger vi vekt på å skape nærhet. Stunden utnyttes til noe mer enn bare å skifte bleier. I forhold til barnet går vi inn i en tett kommunikasjon. Samtidig stimuleres språket. Vi snakker med barnet, setter ord på bl.a. kroppsdeler og klær, og vi tuller og tøyser sammen. Humor er viktig. Fysisk kontakt, det å bli bevisst på sin egen kropp, er med på å styrke jeg - utviklingen. Det finnes en del rim og regler som handler om kroppen som passer fint i disse situasjonene.                  

Soving og hvile

Barn trenger søvn og hvile i løpet av en barnehagehverdag som er full av inntrykk. De minste barna sover ute i vognene sine. Ved behov hviler de største barna på en madrass, lytter til musikk eller en bok.    

Trafikksikkerhet

Vi er mye ute på tur og har stort fokus på trafikkopplæring. Barna lærer hva som er viktig å tenke på i trafikken i de ulike situasjonene. De får erfaringer gjennom fortelling og handling. Vi har fokus på trafikksikkerhet og gjennomfører praktiske øvelser i trafikkbildet. Vi har utarbeidet en trafikksikkerhetsplan. 

IKT i barnehagen

Teknologi påvirker hvordan barn lever, leker og lærer. I alle deler av samfunnet har informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) en sentral plass. Barn er nysgjerrige og ønsker gjerne å forstå hvordan ting fungerer. IKT kan supplere barnehagens arbeidsmåter, være en støtte i barns utvikling og læring, og tilby nye uttrykksformer. I vår Ipad ligger det spill som utfordrer hukommelse, språk, logisk tenkning, humor og glede. Barna har tilgang til en bærbar PC og smart Board. Barna har PC-tilgjengelig og kan sammen med voksne finne bilder eller andre ting på nettet.

Størst i barnehagen

Det siste året i barnehagen skal være noe som barna ser fram til og som er spesielt for de som skal begynne på skolen. Barna som har sitt siste år i barnehagen skal ha noen egne opplevelser. Hva betyr det egentlig å være størst? Barna skal få lov til å føle at de er eldst, og de vil oppleve litt andre aktiviteter enn resten av barnegruppa. De største barna i våre tre barnehager har en felles tur i juni hvor de er på topptur på Sjusjøen.

Karusellkoret

Karusellkoret er i regi av Ringsaker kommune. Målet for karusellkoret er å gi 5 åringene i Ringsaker kommune gode musikk og litteratur opplevelser. Tema for Karusellkoret er Alf Prøysen, Astrid Lindgren, Geir Lystrup eller folkemusikk og folkeeventyr. Disse temaene blir rullert på og tema for 2024 er Geir Lystrup. Oppstarten for 5-åringene er i januar, og det blir besøk av profesjonelle sangere og besøk fra biblioteket med høytlesing i løpet av våren. Prosjektet avsluttes med felles konsert i Prøysenhuset i mai måned. Her blir det fremførelse av noen av de sangene som er øvd på gjennom våren, og nærmeste familie blir invitert til å være publikum.

Engelsk

Engelsk og antall, rom og form er en fast del av det pedagogiske arbeidet i barnehagene i Ringsaker kommune. Intensjon er tidlig innsats og økt læringsutbytte. Gjennom lek og hverdagsaktiviteter skal barnehagen gi barna en begynnende forståelse for matematikk og engelsk.
Vi ønsker å stimulere barnas språkbevissthet i hverdagssituasjoner hvor de voksne er aktive, interesserte og undrende i samspill med barna. Barna lærer engelsk ved at vi bruker engelske i lek, rutinesituasjoner og i de daglige aktivitetene.

Hvordan kommer dette til syne i vår hverdag:

  • vi synger sanger
  • rim og regler
  • forteller eventyr og enkle historier på engelsk
  • leker med engelske ord
  • ordsetter begreper i overgangssituasjoner som matbordet og garderobesituasjonen

Antall, rom og form

Gjennom samspill voksen - barn ønsker vi å skape undring og vekke nysgjerrighet for antall rom og form. Gjennom ulike aktiviteter, lek og eksperimentering får barna erfaring med bl.a.: geometriske former, tall og mengder, posisjon, plassering og lokalisering, størrelser og sortering, likheter, ulikheter og antall, mål og vekt

Hvordan kommer dette til syne i vår hverdag:

  • Spill, puslespill, sanger rim og regler
  • Eventyr og dramatisering, som f.eks. De tre bukkene Bruse, Gullhår og de tre bjørnene, Geitekillingen som kunne telle til ti. 
  • lek med former og mønster, sortering og telling.
  • Vi har fokus på matematikk i samlingsstund, eks. Kims lek
  • deltagelse i den praktiske hverdagen som matlaging (veie - måle –telle), dekke bord (telle, sortere.) rydde, vaske osv.
  • Bruke digitale verktøy, butikklek, snekring mm.