Barnehagens verdigrunnlag

I våre barnehager er omsorg, respekt og inkludering grunnleggende verdier. Verdiformidlingen til barna skjer gjennom oss voksne som forbilder for handlinger og holdninger. Personalet og deres kompetanse er den viktigste ressursen og en forutsetning for at barnehagen skal være en god arena for omsorg, lek, danning og læring.

Barna skal oppleve at de blir sett, hørt og verdsatt som individer. Vi setter fokus på de mellommenneskelige forhold i barnehagen, og det å skape gode relasjoner er viktig for oss. I hverdagen vektlegger vi samvær med det enkelte barn og å skape gode relasjoner gjennom lek og ulike aktiviteter. Det skal være plass til omsorg, glede og humor. Barna løftes frem av anerkjennende voksne som er til stede, setter ord på det positive og fokuserer på det gode som skjer.  

Det er viktig for oss å skape handlingsrom i barnehagen uten for mange regler på hva som er lov. Å gi barna handlingsrom er, slik vi det ser, å skape tillit og lyst til deltakelse i de aktivitetene vi holder på med. Framfor alt må det være en romslig atmosfære som føles trygg og god, hvor det er plass til mye glede og humor. Barna skal ikke legge bånd på seg og ikke tørre, men føle seg løsslupne, kunne slappe av og tørre å være seg selv uten å bli korrigert av voksne.  

Gode rutiner og forutsigbarhet gir en god oversikt og skaper trygghet. Trygge omgivelser er en forutsetning for lek og læring. Omsorg er viktig både for den som mottar og den som gir. De ansatte er til stede og veileder barna slik at de kan lære å vise omsorg for seg selv og hverandre. De veileder også barna i samspillsituasjoner i lek og aktiviteter og i å løse konflikter. Alle ansatte skal anerkjenne barnas følelser og hjelpe barna i å forstå grensene. Vi setter fokus på hva som er moro å gjøre, hvordan vi kan glede og være gode mot hverandre i hverdagen.  

Hverdagslivet i barnehagen, tradisjoner og aktiviteter

Måltider

Måltid skal ikke bare stille sulten og tørsten, men også bidra til fellesskapsfølelse, glede og mestring. Gjennom måltid får barna muligheten til å utvikle praktiske ferdigheter, som å dekke bordet og rydde, og oppleve stolthet over å bidra. Dette gir en følelse av ansvar og viktighet: «Jeg er en viktig person, jeg kan hjelpe til». I tillegg er måltidet en god arena for språktrening, både gjennom bruk av ord og begreper, og samtaler med både voksne og andre barn. Gjennom gode rutiner rundt måltidet skaper vi en trygg og forutsigbar ramme hvor barna får utvikle både sine sanser og sosiale ferdigheter. Måltidet er med andre ord en viktig læringsarena, hvor både mestring og fellesskap er i fokus. 
I tillegg har vi fokus på næringsrik og variert kost i barnehagehverdagen, og vi har utarbeidet et eget mathefte som sier noe om hva vi serverer til lunsj, varmt måltid, ettermiddagsmat og ved spesielle anledninger.

Stell 

Stellet av de små skal være preget av at vi har ro og tid. I disse situasjonene legger vi vekt på å skape nærhet og har tette samspill. Den nære kommunikasjonen stimulerer språket og bygger relasjoner. Vi snakker med barnet, setter ord på kroppsdeler og klær, og vi tuller og tøyser sammen. Humor er viktig!  
Fysisk kontakt, det å bli bevisst på sin egen kropp, er med på å styrke jeg - utviklingen. Vi bruker rim og regler knyttet til kroppen, som passer godt til situasjonen og bidrar til både språklig og motorisk læring.                 

Soving og hvile

Barn trenger søvn og hvile i løpet av en barnehagehverdag som er full av inntrykk.  Soving og hvile bidrar til å regulere barnas humør og energinivå, slik at de kan delta aktivt i lek og læring, og det er viktig for deres kognitive utvikling. De minste barna sover ute i vognene sine. Ved behov hviler de største barna på en madrass, lytter til musikk eller en bok. 

Trafikksikkerhet

Vi er mye ute på tur og har stort fokus på trafikkopplæring. Barna lærer hva som er viktig å tenke på i trafikken og de ulike situasjonene som vi kommer over. De får erfaringer gjennom fortelling og handling. Vi ar fokus på trafikksikkerhet og gjennomfører praktiske øvelser i trafikkbilde. Dette står det mer om i vår trafikksikkerhetsplan, som er utarbeidet for å sikre barnas trygghet i og rundt barnehagen.  

Digital praksis i barnehagen

Teknologi påvirker hvordan barn lever, leker og lærer. I alle deler av samfunnet har informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) en sentral plass. Barn er nysgjerrige og ønsker gjerne å forstå hvordan ting fungerer. IKT kan supplere barnehagens arbeidsmåter, være en støtte i barns utvikling og læring, og tilby nye uttrykksformer. Vi bruker apper og andre verktøy til å utforske, lære om former, farger, tall og dyr. Barna kan også være med på å lage egne digitale fortellinger. Vi bruker digitale verktøy som er tilpasset barnas alder og utvikling, og har som mål at det skal bli en enda større del av en variert hverdag. 

Størst i barnehagen

Det siste året i barnehagen skal være noe som barna ser fram til og som er spesielt for de som skal begynne på skolen. Barna som har sitt siste år i barnehagen skal ha noen egne opplevelser. Hva betyr det egentlig å være størst? Barna skal få lov til å føle at de er eldst, og de vil oppleve litt andre aktiviteter enn resten av barnegruppa. De største barna i våre tre barnehager er bl.a. på en felles tur i juni hvor de er på topptur på Sjusjøen, de får dra på “bok-lek” besøk på biblioteket og er de med på Karusellkoret.

Aktivitetsplan 2025 - 2026

AKTIVITETSPLAN 2025 – 2026

  • August
    Oppstart og tilvenning
    Oppstarts-samtaler nye barn
    Planleggingsdag torsdag 14. og fredag 15. august (bhg. er stengt)
     
  • September  
    Friluftslivs-uke 36
    Brannvernuke i uke 38
    Foreldremøte uke 37/38
    Høstfest i barnehagen uke 40
     
  • Oktober
    Skolene høstferie uke 41
    Utviklingssamtaler
     
  • November
    Trafikksikkerhets-uke uke 45
    Planleggingsdag fredag 28.november (bhg. er stengt)
     
  • Desember  
    Nisse-fest med grøt
    Barnas julebord
    Juletradisjoner
    Julen 2025
    Barnehagen er stengt 24., 25., 26., 31. des. og 1. jan. 
     
  • Januar 2026 Godt Nytt år 
    Oppstart Karusellkoret for 5 – åringer, perioden Januar – Mai
     
  • Februar
    Planleggingsdag mandag 2. februar (bhg. er stengt)
    Markering av Samefolkets dag 6. februar
    Vinteraktivitetsuke i uke 8
    Skolene vinterferie uke 9
     
  • Mars
    Temafest i barnehagen på "Barnehagedagen 2026"  
    Utviklingssamtaler
    Foreldremøte uke 12/13
    Foreldrekafé uke 13
     
  • April
    Påskeferie uke 14, barnehagen er stengt 1., 2., 3. og 6. april.
    Aktiviteter for 6 åringene, overgang barnehage-skole
     
  • Mai
    Arbeidernes dag 1. mai (bhg er stengt).
    Dugnad i barnehagen, vi pynter opp etter vinteren.
    17. mai markering i barnehagen, onsdag 13. mai
    Kristi himmelfartsdag torsdag 14. Mai (bhg. er stengt)
    Planleggingsdag fredag 15. Mai (bhg. er stengt)
    2. pinsedag 25. Mai (bhg. er stengt)
    Konsert Karusellkoret på Prøysenhuset
    Aktiviteter for 6 åringene, overgang barnehage-skole
    Fotografering – gruppebilder mai/juni
     
  • Juni  
    Foreldremøte nye foreldre i juni
    Aktiviteter for barn som går fra liten til stor avdeling
    Sommeraktivitetsuke uke 24
    Sommerfest og avslutning for barna som skal begynne på skolen.
    Aktiviteter for 6 åringene, overgang barnehage-skole
     
  • Juli
    Sommerturnus i forbindelse med ferieavvikling i uke 27 og uke 30
    Barnehagen har stengt i uke 28 og 29

God sommer 😊  

Karusellkoret

Karusellkoret er i regi av Ringsaker kommune og er for alle barnehagene i kommunen vår. Målet for karusellkoret er å gi 5 åringene i Ringsaker kommune gode musikk og litteratur opplevelser. Tema for Karusellkoret er Alf Prøysen, Astrid Lindgren, Geir Lystrup eller folkemusikk og folkeeventyr. Disse temaene blir rullert på. 

Vi får besøk av profesjonelle sangere og besøk fra biblioteket med høytlesing i løpet av våren. På disse treffene er barnehager som ligger nært hverandre slått sammen. På den måten møter 5-åringer andre de kanskje skal gå på skole sammen med.  Prosjektet avsluttes med felles konsert i Prøysenhuset i slutten av mai måned. Her blir det fremførelse av noen av de sangene som er øvd på gjennom våren, og nærmeste familie blir invitert til å være publikum.

Engelsk

Engelsk og “antall, rom og form” er en fast del av det pedagogiske arbeidet i barnehagene i Ringsaker kommune. Intensjonen er tidlig innsats og økt læringsutbytte. Gjennom lek og hverdagsaktiviteter skal barnehagen gi barna en begynnende forståelse for matematikk og engelsk.
Vi ønsker å stimulere barnas språk-bevissthet i hverdagssituasjoner hvor de voksne er aktive, interesserte og undrende i samspill med barna. Barna lærer engelsk ved at vi bruker engelske i lek, rutinesituasjoner og i de daglige aktivitetene.

Dette kommer til syne i vår hverdag via:

  • Sanger
  • Rim og regler
  • Eventyr og enkle historier på engelsk
  • Leker med engelske ord
  • Setter ord på begreper i overgangssituasjoner som måltid og garderobesituasjonen

Antall, rom og form

Gjennom samspill voksen - barn ønsker vi å skape undring og vekke nysgjerrighet for antall rom og form. Via ulike aktiviteter, lek og eksperimenter får barna erfaring med blant annet: geometriske former, tall og mengder, posisjon, plassering og lokalisering, størrelser og sortering, likheter, ulikheter og antall, mål og vekt.

Dette kommer til syne i vår hverdag via:

  • Spill, puslespill, sanger rim og regler
  • Eventyr og dramatisering, som f.eks. De tre bukkene Bruse, Gullhår og de tre bjørnene, Geitekillingen som kunne telle til ti. 
  • Lek med fokus på matematikk i samlingsstund, eks. kims lek
  • Deltagelse i den praktiske hverdagen som matlaging (veie - måle –telle), dekke bord (telle - sortere), rydde, vaske osv.
  • Bruke digitale verktøy, butikk-lek, snekring mm.