Barnehagens verdigrunnlag

Vi legger stor vekt på relasjoner mellom mennesker, og vi ønsker at barn og voksne skal bli glad i barnehagen og i hverandre. Ved å ta vare på øyeblikkene og gi barna tid til å undre seg over de små hendelsene gjennom dagen ønsker vi å bygge på barnets egenart. Gode rutiner skal skape trygghet og oversikt. 

" Barndommen har egenverdi, og barnehagen skal ha en helhetlig tilnærming til barnas utvikling. Barnehagens samfunnsmandat er, i samarbeid og forståelse med hjemmet, å ivareta barnas behov for omsorg og lek og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Lek, omsorg, læring og danning skal ses i sammenheng. barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene. Å møte individets behov for omsorg, trygghet, tilhørighet og anerkjennelse og sikre at barna får ta del i og medvirke i fellesskapet, er viktige verdier som skal gjenspeiles i barnehagen. Barnehagen skal fremme demokrati, mangfold og gjensidig respekt, likestilling, bærekraftig utvikling, livsmestring og helse." Rammeplanen 2017

Omsorg

Personalet skal handle omsorgsfullt overfor alle barn i barnehagen. Omsorg skal prege alle situasjoner i hverdagslivet, når barna leker og lærer, i stell, måltider og påkledning. Praktisk hjelp, trøst, oppmuntring og beskyttelse er også en del av den omsorgen vi gir i barnehagen. Vi skal se det enkelte barn og være oppmerksomt til stede. Omsorg i barnehagen handler om relasjonen mellom personalet og barna, og om barnas omsorg for hverandre. Det ligger mye omsorg i å gi barna varierte utfordringer og rom for meningsfylte aktiviteter. Vi skal tilby barna et miljø preget av glede, humor, kreativitet og omtanke for fellesskapet. Omsorg handler også om hjelp og veiledning til å kunne bli selvstendige individ som tar ansvar for egne handlinger og om å gi hjelp til selvhjelp. Vi har satt oss inn i og bruker Trygghetssirkelen som verktøy i vårt arbeid.

Danning

Vi i barnehagen skal fremme danning gjennom lek og samhandlingsprosesser. Evne til å reflektere over egne handlinger er en livslang danningsprosess. Det er i samspill med andre og omgivelsene at danning skjer. Barna skal settes i stand til å håndtere livet, til å være nysgjerrige og prøvende til omverdenen og se seg selv som en viktig del av et større fellesskap. Gjennom gode danningsprosesser legges grunnlaget for barnets allsidige utvikling.

Barnehagen er en arena der barna begynner å bli kjent med de utfordringene de kommer til å møte som mennesker i et sosialt perspektiv. Dette skjer ved at de møter utfordringer der de må mestre å samarbeide, møte og ta hensyn til andre mennesker som er annerledes enn seg selv. Vi voksne må passe på og sørge for at alle barna får en verdifull plass i fellesskapet og at de blir sett og respektert for den de er.

Lek og læring

Å leke er det barna gjør mest av i løpet av en dag. Det inngår i det meste av det de gjør. Leken har egenverdi og er en viktig side ved barnekulturen. Her har barna høy kompetanse og engasjement. Kjennetegn ved barns lek er at den er indre motivert, lysten til å leke kommer innenfra. Leken gir først og fremst glede, samtidig som den kan gi orden og spenning. Vår oppgave som voksne blir å ta leken på alvor,  og legge forholdene til rette for barna. Vi må skape lekemiljøer der barnas mulighet til selvbestemmelse blir ivaretatt. Der barna får mulighet til å tenke selv og tenke sammen med andre. Lekemiljøer der barn kommer sammen og samarbeider, og at det krever engasjement både følelsesmessig og kognitivt.

Leken stimulerer ulike sider av barnets utvikling, både språklig, sosialt og motorisk. Leken er med på å utvikle kreativiteten og evnen til å løse problemer. Gjennom lek og eksperimentering lærer barnet mye om hvordan verden fungerer. De lærer også hvordan de skal forholde seg til andre mennesker. 

Barn leker ikke for å lære, men fordi det er gøy. De leker fordi det å leke gir følelsen av glede, velvære og livslyst i hverdagen. For barn er leken selve livet, og barn lever her og nå. I tillegg vil barn gjennom å leke få allsidige erfaringer som legger grunnlaget for læring, vekst og utvikling.

Vi ønsker å fremme leken og barnas lekekompetanse/sosiale kompetanse. Dette henger tett sammen i hverdagen i barnehagen, og da trenger barna voksne som er aktive deltagere og gode støttespillere - lekekloke voksne.

Vi ønsker å gi rom for både organisert og uorganisert (fri) lek. I den organiserte leken får barna lære nye og tradisjonelle leker/lekformer, og vi voksne styrer leken noe. Det er viktig at alle barna får ta del i lek, og de som trenger det får hjelp. Vi ser det som viktig at alle barna får gode erfaringer og en opplevelse av å mestre samspillet med andre barn i lek. Å få delta i lek og få venner er grunnlaget for barns trivsel og meningsskaping i barnehagen. Det er viktig for livsmestring og psykisk helse. Derfor er det avgjørende at vi voksne er bevisste på vår rolle i leken og samspillet med barna og mellom barna.