Danning - Medvirkning - Omsorg - Lek - Læring

Danning knyttes til læring, omsorg, medvirkning og lek.

Danning er en prosess som skjer i møte mellom mennesker. Danning rommer alt og er mer enn omsorg, læring og oppdragelse. Danning oppstår ved at fokus rettes på barnas egen meningsskaping. Danning er prosesser som har sitt utgangspunkt i dagliglivets praksis. Disse prosessene er personlige og foregår hele livet.

God omsorg og trygg tilknytning fremmer danningsprosesser. Er du trygg tåler du av og til å være usikker og du blir ikke redd for å vise din nysgjerrighet overfor andre. Danning oppstår ved at fokus rettes på barnas egen meningsskaping og prosesser som oppstår i opplevelser og erfaringer i dagliglivet.

«Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna kan få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagens daglige virksomhet, jf. barnehageloven § 1 og § 3, Grunnloven § 104 og FNs barnekonvensjon art. 12 nr. 1.» (Rammeplan 2017:27)

Danning og medvirkning sees som gjensidige prosesser. I rammeplanen understrekes det at; barnehagens innhold skal bygge på et helhetlig læringssyn, hvor omsorg og lek, læring og danning er sentralt. Danning er mer enn utvikling, mer enn læring, mer enn omsorg, mer enn oppdragelse og mer enn sosialisering. Samtidig rommer danning alt dette.

Slik vi forstår Rammeplanen erstatter ikke danningsbegrepet oppdragelse. Oppdragelse kan, slik vi forstår dette, sees som en del av danningsbegrepet.

Hvordan anerkjennende kommunikasjon og barns medvirkning kommer til uttrykk i danningsprosessene i vår barnehagehverdag? Se barns medvirkning.

Omsorg - en forutsetning for barnas trygghet og trivsel

Omsorg er viktig både for den som mottar og den som gir. Vi voksne er tilstede og veileder barna slik at de kan lære å vise omsorg for seg selv og hverandre. De voksne veileder barna i samspillsituasjoner i lek og aktiviteter og i å løse konflikter. Vi skal hjelpe barna til å løse konflikter på en god måte slik at begge parter får mulighet til å bli sett og hørt. De voksne skal anerkjenne barnas følelser og hjelpe barna i å forstå grensene. Vi setter fokus på hva som er moro å gjøre, hvordan kan vi glede og være gode mot hverandre i hverdagen

God omsorg og trygg tilknytning fremmer danningsprosesser. Vi legger til rette for at alle barna kan knytte seg til personalet og til hverandre. Hvordan ulike situasjoner håndteres er avgjørende for danningsprosessen til barna.  I vår barnehage streber de voksne etter å være sensitive ovenfor barnas behov. Betydningen av å være tilstedeværende sensitive voksne som møter barna som et subjekt, et selvstendig og unikt individ med egne tanker, meninger og følelser er viktig for oss. En god omsorgsrelasjon i seg selv skaper trygghet. Der det er trygghet skjer det danning. Dette forutsetter at vi ser på barna som en aktiv aktør i sin egen og andres læring.

Hvordan kommer dette til syne i vår hverdag:

  • Vi ønsker velkommen for å etablere kontakt og trygge barnet når det kommer til barnehagen.
  • Vi er tilstedeværende voksne både kroppslig og mentalt, ser barnet og lærer det å kjenne. Vi forsøker å være sensitive ovenfor barna. Vi møter barna gjennom å lytte, legge merke til, handle, føle og mene. Den voksne anerkjenner barnet og følger opp dets tanker og handlinger.
  • Vi er sammen med barna i ømhet, glede, trøst og latter.
  • Vi gir rom for barnas eget initiativ for å fremme barnas egenverdi.
  • Vi ivaretar barnas behov for fysisk omsorg, inkludert deres behov for ro og hvile.
  • Vi fokuserer på det gode som skjer, gir hverandre og barna oppmuntringer og gode tilbakemeldinger.

Trivsel og glede

Trivsel og glede, vennskap - lek og læring.
Vår viktigste oppgave er å legge til rette for, og utvikle barnas lek. Det er i leken at barnets indre forestillinger, språk, fantasi og erfaringer prøves ut. Leken skjer på barnets egne premisser og er deres viktigste arena for å skape opplevelser, gjøre erfaringer og bearbeide inntrykk. Leken er hovedbeskjeftigelsen for barnet og det er viktig å sette fokus på at leken er et mål i seg selv!

Vi undrer oss sammen med barna og stiller spørsmål som bygger opp under barns undring. Leken er barnas arena og det er barna som skal bestemme utviklings-forløpet i leken. Vi voksne er lekekamerater og bygger videre på det barna kommer med. I leken lærer barna å samarbeide, ta hensyn til hverandre, de lærer å forholde seg til hverandre og hvilke regler som gjelder i et sosialt fellesskap og viktigste av alt, utvikle språket sitt. Vi tilrettelegger for gode lekemuligheter og skaper muligheter til utfoldelse. Leken er kreativ og fantasifull, utfordrer fysiske ferdigheter og den utvikler barnas språk og kommunikasjonsevne. I leken opplever barna stor grad av mestringsglede og ferdigheter knyttet til sosial samhandling med andre mennesker. Den voksne legger rammene for lek med tilgang på tid, utstyr og områder.

Hvordan kommer dette til syne i hverdagen vår:

  • Vi er tilstede i hverdagen og observerer, støtter og veileder barnas lek. Vi er leke- og samspillspartnere.
  • Vi ler sammen og tar initiativ til lek og moro. Vi kan tulle og tøyse sammen.
  • Vi tilrettelegger for gode lekemiljøer og utformingen av denne slik at den skal inspirere til og gi rom for variert lek.
  • Vi deler i smågrupper for å fremme kontakt og stimulere vennskap mellom barna. Her får barna felles opplevelser og muligheten til å fordype seg i tema barna er opptatt av.
  • Vi setter av både tid og rom til frilek og organiserte aktiviteter.
  • Vi undersøker, oppdager og prøver å forstå sammenhenger sammen med barna. Vi setter ord på det som skjer, ser og opplever.
  • Vi legger til rette for språkstimulerende miljø. I rutinesituasjoner, frilek, organisert lek, mm.
  • De voksne er oppmerksomme på det barnet gir uttrykk for, prøver å forstå barnet og stiller åpne spørsmål. Vi bygger videre på barnas initiativ og interesser i vårt pedagogiske arbeid.
  • For at barna skal oppleve mestring i leken er det viktig med voksendeltagelse som tilrettelegger for utfordringer tilpasset barnets alder og forutsetninger.