Barns medvirkning

For å kunne ivareta barnas rett til å medvirke i egen hverdag er det viktig at vi voksne er bevisst barnas ulike uttrykksformer. Vi må være åpne for det uventede, utfordrende og uberegnelige. Barnehagen må ha planer som gir rom for barnas spontanitet og kreativitet og et innhold som har kulturelle og verdimessige kvaliteter som barna vil kunne vokse på og ha glede av. Hverdagen i barnehagen planlegges slik at det gis rom for barnas egne initiativ. I vårt pedagogiske arbeid lytter vi til barnas ønsker og interesser. De yngste barna og barn som kommuniserer på andre måter enn gjennom tale medvirker ved at de voksne er åpne for hva barna er opptatt av, tar utgangspunkt i deres kroppslige uttrykksformer og nonverbale språk. Barna gir på ulike måter uttrykk for hvordan de har det i ulike situasjoner. Vi voksne må være gode observatører som er tilstede der barna er, slik at vi kan fange opp det som blir sagt eller gjort. Vi lytter til barna og viser at det de sier har betydning for oss. Barna opplever på denne måten at de blir tatt på alvor og kan påvirke sine omgivelser på en positiv måte, noe som gir et godt selvbilde og en opplevelse av egenverdi.

Å jobbe med barns medvirkning handler om holdninger hos personalet, understreker Berit Bae. De ansatte må bli bevisste på synet sitt på barn. At de ser barna som medmennesker, som de møter med respekt og tar på alvor i ulike situasjoner i barnehagen.

Trygghetssirkelen

Trygghetssirkelen er en visuell sirkel somviser hvordan den voksne er tilstede for barnet. Den voksne er en trygg havn og en sikker base for barnet. Når barnet er utforskende beveger det seg ut fra den trygge havnen, barnet er da oppe i sirkelen. Barnet er fremdeles avhengig av voksne. Den voksne skal motivere og støtte i barnets utforskning og samtidig være en trygghet de kan komme tilbake til om noe føles vanskelig. Barnet skal kjenne en trygghet i den voksne som er sensitiv og tilstedeværende for barnet. De ansatte i barnehagen er profesjonelle omsorgsgivere som har kompetanse i forhold til barns sosiale og emosjonelle utvikling og den voksnes rolle i den. Brandtzæg, Torsteinsen og Øiestad har i boka «Se barnet innenfra» (2015) vist at vi i jobben med trygghetssirkelen setter fokus på de grunnleggende spørsmålene, «Hvem er jeg?» «Hvilken verdi har jeg?» og «Hvordan kan jeg være i sammen med andre?». Dette ser vi som viktige tanker i jobben med barna i barnehagen.

"Å bidra il at alle bars som går i barnehage, får en god barndom preget av trivsel, vannskap og lek, er fundamentalt. Barnehagen er også en forberedelse til aktiv delakelse i samfunnet og bidrar til å legge grunnlaget for et godt liv. Alle handlinger og avgjørelser som beører barnet, skal ha barnes beste som grunnleggende hensyn, jf. Grunnloven § 10 og barnekonvensjonen art. 3 nr. 1".