Psykososialt barnehagemiljø

Alle barn skal ha en trygg og god barnehagehverdag, og barnehageloven krever at barnehagene skal jobbe aktivt for å forebygge utestenging, plaging og mobbing, og at de skaper et godt miljø der barna trives og er inkludert.

Barnehageloven § 41 om nulltoleranse og forebyggende arbeid sier:           

Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Alle som arbeider i barnehagen, skal gripe inn når et barn utsettes for krenkelser. Barnehagen skal forebygge tilfeller hvor barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø ved å arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.

 

Barnehagen skal ha nulltoleranse mot mobbing, og alle som jobber i barnehagen skal gripe inn med en gang hvis de ser uønsket adferd. Dette kan være utestengelse fra lek, mobbing eller en slåsskamp.

Barnehageloven § 42 om plikt til å sikre at barnehagebarna har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø, sier at alle som arbeider i barnehagen skal følge med på hvordan barna har det. Vi skal også undersøke barnets opplevelse, og finne ut hva som er årsaken dersom et barn ikke har det bra. Dette skal være vårt utgangspunkt for å lage en skriftlig plan, og sette inn tiltak slik at barnet får et trygt og godt barnehagemiljø. Et godt samarbeid med foreldrene/ foresatte er viktig i denne prosessen.

Det aller viktigste for barn i barnehagen er lek og vennskap. Når barn plages, stenges ute fra lek eller mobbes, mister de muligheten for å delta i et godt fellesskap der lek og læring er sentralt. At barn har en opplevelse av vennskap og å bli inkludert i lek er viktig for deres trivsel i barnehagen. Alle barn skal oppleve å bli sett, inkludert og oppleve seg selv som en betydningsfull person i fellesskapet. Det er derfor viktig at alle barn skal ha et godt psykososialt miljø! 

Temaene Psykososialt barnehagemiljø, språk og lek henger nøye sammen, og det er en pedagogisk helhetlig tanke (en rød tråd) for valg av temaer som vi skal jobbe med gjennom året. 

Et godt psykososialt barnehagemiljø kjennetegnes ved at vi sammen jobber systematisk og forebyggende for å skape et trygt og godt miljø for barna i barnehagen, der de trives og er sosialt inkludert.  Et godt psykososialt barnehagemiljø handler om at alle barn skal kunne kjenne at de er betydningsfulle for fellesskapet. Barnehagen skal stimulere og legge til rette for at barna skal få mulighet til å danne vennskap og at de føler seg sett og inkludert. Når barnet har noen å  leke med, får de  muligheter for å utvikle lekekompetansen. Gjennom at barnet blir inkludert i gruppa, etablerer vennskap og deltar i lek, får det enkelte barnet mulighet til å utvikle sin språklige kompetanse gjennom å kommunisere med andre. Sosial kompetanse gjenspeiles blant annet i barnets evne til å ta initiativ og til å opprettholde vennskap. 

Grønne tanker, glade barn

Ringsaker kommune har fokus på psykisk helse innenfor arbeid med barn og ungdom. Barnehagen har gjennom flere år arbeidet med å innføre og implementere verktøyet «Grønne tanker – glade barn». Grønne tanker – glade barn er utviklet av bl.a. barnepsykologspesialist Solfrid Raknes, og er en del av Psykologisk Førstehjelp, et norskutviklet selvhjelpsmateriell rettet mot barn og ungdom.

Grønne tanker - glade barn er et psykopedagogisk materiell som har til hensikt å stimulere barns tanke- og følelsesbevissthet. Det brukes som en av barnehagens metoder for å hjelpe barn til å utvikle gode holdninger til seg selv og andre, og fremme evne til egenomsorg og prososial atferd. Måten barn lærer å forholde seg til følelseslivet på, danner grunnlaget for hvordan man som voksen forholder seg til følelser

I barnehagen bruker vi Grønne tanker – glade barn som en metode for planlagt tematisering av tanker og følelser i samlingsstunden med de eldste barna. Vi bruker det som en metode for refleksjon, forståelse og bearbeidelse med utgangspunkt i hverdagshendelser. Tenkebamsene Grønn og Rød skal hjelpe barna til å lære å forholde seg konstruktivt til egne tanker. Tanker som er negative og vonde, kalles røde tanker. Tanker som skaper glede, trivsel og trygghet, kalles grønne tanker. De grønne og røde bamsene kan barna leke med, de brukes som påminnere og benyttes som konkrete hjelpemidler sammen med barna.

Foreldre har en stor betydning for hvor trygge barna deres blir, og de kan være med å hjelpe barnet sitt til å bli mindre sårbart og mer robust følelsesmessig. Dette gjør det lettere for dem å takle motgang og vanskelige situasjoner som møter dem i livet. Barn som øver seg på å snakke positivt og oppmuntrende til seg selv blir tryggere og mindre nærtagende for andre barns bemerkninger.

En nettside som er fin å bruke sammen med barna er:

http://barnehage.salaby.no/rode-og-gronne