Dovrebanen er viktig både for gods- og persontrafikk og hele kapasiteten er utnyttet. Det er en målsetting i nasjonal transportplan å øke mengden gods på bane.

Effektpakke E14 (Kombitransport) skal ivareta en økning i godstog mellom Oslo og Trondheim. For å øke kapasitet og driftsstabilitet på strekningen er det på kort sikt behov for å etablere flere og bedre kryssingsmuligheter. Flere kryssingsspor vil styrke robustheten og øker fleksibiliteten i ruteplanleggingen og vil være positivt for all trafikk på banen.

Planovergangen i Boligvegen (Haugen PLO) må stenges og erstattes med ny planskilt kryssing for gående og syklende. Det må også erstattes en planskilt kryssing for kjørende i samme området. Ny vegforbindelse nordover i forlengelse av Industrivegen, under jernbanen og opp til fv. 213, utredes som en aktuell løsning. Arbeidet vil samordnes med planarbeid for nedleggelse av planovergangene Vea og Smestad nord for Moelv.

For å gi rom for å vurdere ulike løsninger for omlegging av veger m.m. varsles det et romslig område for planarbeidet med mer areal enn nødvendig for kryssingssporet. Planområdet vil være mindre i planforslaget når det sendes kommunen for behandling. 

Planinitiativet, referat fra oppstartsmøtet  og kart med planavgrensningen kan sees på arealplaner.no 

Plandokumentene er også tilgjengelig på Bane NOR sine nettsider:

https://www.banenor.no/prosjekter/alle-prosjekter/kapasitetsokende-tiltak-pa-dovrebanen/

Innspill til planarbeidet kan sendes til: E-post: postmottak@banenor.no

Eller per brev: Bane NOR, Postboks 4350, 2308 Hamar

Merk oversendelsen: Sak: 202408564 «Moelv kryssingsspor reguleringsplan»

Frist for innspill: 23.06.2025.

Eventuelle spørsmål til planarbeidet kan rettes til: Gisle Rebnord Totland, Bane NOR

E-post: totgis@banenor.no

Tlf: 906 20 518