Planområdet ligger nord på Rudshøgda, øst for der Rudsvegen krysser togsporene med en bru, og er på ca. 59,7 daa. Området berører både Bane NORs egne arealer og private eiendommer. Planområdet består i dag av jordbruks- og skogarealer, jernbane, en omformerstasjon og en adkomstvei med sidearealer fra Rudsvegen i vest. Øst i planområdet er det registrert sandog grusressurser/uttak, samt naturtypelokaliteter.
Formålet med planarbeidet er å legge til rette for etablerering av fem nye, permanente driftsspor og et vendespor for Innlandet på Rudshøgda, primært tenkt benyttet til hensetting av arbeidsmaskiner. Anlegget kan også vurderes benyttet til andre jernbanefunksjoner ved behov. Rudshøgda foreslås på grunn av områdets strategiske beliggenhet mellom Hamar/Brumunddal og Moelv/Lillehammer. Nye driftsspor på Rudshøgda vil blant annet gjøre det mulig å fjerne driftssporene ved Brumunddal stasjon, hvor det pågår en byutviklingsprosess sør for stasjonen (Globusområdet), samt på Hamar stasjon. Anlegget på Rudshøgda vil fungere både med dagens sportrasé og den planlagte InterCity utbyggingen, og ivaretar dermed et langsiktig perspektiv. I tillegg er det planlagt gjenbruk av banemateriell fra Drammen, noe som både gir kostnads- og miljøgevinster.
Planens avgrensning og dokumenter i saken, blant annet varselbrev, referat fra oppstartsmøte og alternativvurdering kan ses på arealplaner.no. Grunneiere, festere, naboer, offentlige høringsinstanser og andre berørte parter er tilskrevet i eget brev.
Frist for innspill til planarbeidet er satt til 17. oktober 2025.
Spørsmål og innspill til saken kan rettes til As Civitas v/Trine Bølviken
Postadresse:
Grensen 12
0159 OSLO
E-post: trine.bolviken@civitas.no
Tlf.: 913 59 389