Språk og språkmiljø

Språk er grunnleggende viktig for barns utvikling på alle områder, og det skal legges til rette for god språkstimulering gjennom hele barnehagedagen. Alle barn skal ha mulighet til å delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling. Barnehageåret 2025/2026 vil vi legge stort fokus på voksenrollen i lek og språkarbeid, og hvordan vi kan legge til rette for et språkmiljø som fremmer lek og kreativitet. 

I dette arbeidet vil vi jobbe tema basert:

August, september og oktober: “Livet på gården!”

November og desember: “ Advent og jul”

Januar og februar: "Samisk kultur og tradisjon"

Mars, april og mai: “Se hva jeg kan!”

Gjennom ulike temaer gjennom året vil vi inspirere til  lek og kreativitet gjennom felles erfaringer og opplevelser, der voksne og barn samskaper. Gjennom felles erfaringer og opplevelser, vil barna kunne utvikle et felles språk og felles referanserammer for leken. Dette legger et viktig grunnlag for å kunne gi barna mer likeverdige muligheter for deltakelse i leken. Her vil den voksnes rolle være sentral for å støtte og hjelpe det enkelte barn inn i lek ut fra sine forutsetninger. 

I språkarbeidet har de ansatte et sentralt ansvar for å fange opp barn som trenger ekstra hjelp og støtte i sin språkutvikling. Forrige barnehageår startet vi opp arbeidet med å styrke personalet i bruk av observasjons/ kartleggingsmateriale TRAS. TRAS som tar for seg ulike områder som er av betydning for barns språkutvikling. TRAS er forskningsbasert og bidrar til kompetanseutvikling av hele personalet, og gir med det et grunnlag for språkstimulering og å tenke gode tiltak i barns språkmiljø. Dette barnehageåret vil vi jobbe videre med dette kompetansearbeidet i personalgruppa. Vi skal ha fokus på hvordan vi kan bruke observasjon og deltakelse i barnas lek for å fange opp og kartlegge språk og språkmiljøet, samt finne gode tiltak for å hjelpe og styrke enkeltbarn og hele barnegruppa i sin språkutvikling.