Språk

Det legges til rette for språkstimulering gjennom barnehagedagen, alle barn skal delta i aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling.

I sosialt samspill er språket og kommunikasjon viktig. Når vi voksne i barnehagen er mye sammen med barna i lek og i hverdagssituasjonene snakker vi mye sammen og språket til barna stimuleres. Vi fokuserer på den voksne sin rolle og ønsker å skape et godt språkmiljø for barna ved å tilrettelegge med materialer og utforming av det fysiske rommet. Barn erobrer verden gjennom språket. Gjennom å uttrykke tanker og opplevelser blir de en del av fellesskapet rundt seg. Barn kommuniserer med hele seg. Det kan være øyekontakt, gråt, smil, latter, hudkontakt, pludring eller tale. Det å herme etter andre er den viktigste måten å lære kommunikasjon på.  Tidlig fokuset på et rikt språk gir barna gode og nødvendige erfaringer for senere skrive- og leseforståelse.

Vi leser, synger, danser og hører mye musikk i barnehagene våre. Musikk stimulerer blant annet konsentrasjonsevnen og lytteevnen. Lytteevne gir grunnlag for bedre språk, som igjen gir grunnlag for bedre kommunikasjon med andre barn. Flanellograf, eventyr og dramatisering er aktiviteter som fenger barna. Når vi leser for barna legger vi vekt på å øke konsentrasjonsevnen og oppmerksomheten. Barn som blir lest for utvikler ordforråd og språket. Bøkene vi leser for de minste har store gode bilder og lite tekst. Å samtale om det vi ser i bildene blir viktig. For de største blir det i tillegg viktig med bøker med mer tekst og mindre bilder slik at de utvikler fantasien sin. Bøker øker ordforråd og evne til å forstå sammenhenger. Dette er viktige verktøy for at læring skapes og hjernen utvikler seg!

TIIBS- tidlig innsats og inkludering gjennom barns språkutvikling

TIIBS- tidlig innsats og inkludering gjennom barns språkutvikling, er et prosjekt i kommunens regi som alle barnehagene i Ringsaker deltar i. Målet er å styrke barnehagenes kompetanse i forhold til å skape et inkluderende språkmiljø og å sikre at barnehagene får et system der alle barn får utviklet språket innen sitt potensiale. Prosjektet tilpasses og foregår internt i den enkelte barnehage, i samarbeid mellom barnehagene i Ringsaker, med PPT og med kommunen som barnehagemyndighet.
I dette prosjektet er enhetens mål å «Styrke barnehagens daglige arbeid med barns språklæring gjennom romslige samspillsmønstre i barnehagen».
Barna skal erfare å bli inkludert og utvikle språket sitt gjennom lekende samspill, gode samtaler, høytlesning og fortelling i situasjoner i sin hverdag. De voksne skal framstå som gode «Brobyggere» i barnas utvikling.
Barns lek og eksperimenterende virksomhet implementeres i arbeidet. På denne måten knyttes arbeidet med språk og psykososialt barnehagemiljø i sammen.
Kompetanseheving blant ansatte i enheten i forhold til kommunikasjon og språklig innsikt blir prioritert. To pedagoger har tatt videreutdanningen «Språkutvikling og språklæring». Ny kompetanse deles med resten av personalgruppa.

Det vil bli utarbeidet en plan for å videreutvikle barnehagenes arbeid med språk og språkarbeid. Arbeidet skal føre til at hver enkelt barnehage får et system som skal sikre at alle barn får utviklet språket innen sitt potensiale.
I gjennom prosjektet skal vi sikre at
- alle barn har tilgang på et rikt språkmiljø innenfor et inkluderende fellesskap
- alle barn skal møte ansatte med høy språklig innsikt og kompetanse i språk og språkarbeid
- barna får språkstøtte tidlig

Eventyr

Vi bruker eventyr som et gjennomgående tema i barnehagene våre. Eventyr er noe alle alderstrinn finner spennende og gir mange muligheter for tilnærming. Felles for alle eventyr er at det er kulturarv, språkstimulerende og spenning.
Eventyr som tema gir gode muligheter for kreativ tenkning og god språkstimulering. Dramatisering og eventyrenes gjentagende handling gir muligheter for det enkle men også de mer kompliserte uttrykk.
Eventyrenes skildringer som viser ulikheter og mangfold gir muligheter for refleksjoner med barna. Eventyret som historie er spennende i seg selv samtidig som de kan benyttes i formidling av holdninger og verdier. Eventyr har mange nivå i sin formidling. Ingen kjenner det eneste riktige og vi kan sammen finne sannheter!

Friluftsliv

Friluftsliv og uteliv er en stor del av hverdagen vår, og gjennom hele året bruker vi nærmiljøet aktivt. Vi ønsker at barna skal få et mangfold av opplevelser og aktiviteter til alle årstider, i all slags vær og bli kjent med og glad i naturen.
Gapahuken, lavvoplassen, skogen og nærmiljøet vårt blir mye brukt som turmål. Vi pakker sekken med blant annet forstørrelsesglass, spikke-kniver, tau og annet utstyr vi trenger til gode og spennende opplevelser. Her varierer aktivitetene etter årstidene. Vi plukker blomster, leker og dramatiserer i skog og mark, spikker, hugger ved til bål, lager mat på bålpannen vår, baser i snøen og aker.

Barna oppdager de minste ting; Marihøna på toppen av et kronblad, undring over farger og lukter, hva skjer i skogen? Kan vi finne noe levende under steiner, og har mauren våknet til liv ennå? Bekker, vann og sølepytter er spennende. Mulighetene er mange, og det er bare fantasien og kreativiteten som kan stoppe oss.