Valg av leverandør

Valg av leverandør er gjort av ordfører Anita Ihle Steen og leder av opposisjonen Odd-Amund Lundberg.

– Vi fikk mange gode tilbud i konkurransen om konsekvensutredning. Vi er opptatt av at det nå skal bli en grundig utredning med god medvirkning, og det føler vi oss trygge på at WSP vil legge til rette for, sier ordfører Anita Ihle Steen. 

– WSP har erfaring fra mange liknende utredninger, og de har satt sammen et godt team som vi er sikre på vil gjøre en god jobb for oss. Vi vet at WSP har gjennomført mange gode prosesser i andre kommuner, sier leder av opposisjonen Odd-Amund Lundberg

Erfaring fra mange skolestrukturutredninger

WSP er et internasjonalt rådgivningsselskap med mer enn 50.000 medarbeidere i 40 land. I Norge har de totalt rundt 650 ansatte. De satser tungt på skoleplanlegging og har erfaring fra en lang rekke skolestrukturutredninger over hele landet. De har satt sammen et team der alle har erfaringer fra tidligere skolestrukturutredninger.

– Vi takker for tilliten og ser fram til samarbeidet med Ringsaker kommune. Vi vet at skolestrukturutredninger er krevende, og vi skal gjøre vårt beste for at prosessen skal oppleves som god og at politikerne skal få et best mulig beslutningsgrunnlag, sier Thomas Odiin, oppdragsleder for WSP.

Medvirkningsprosess i februar/mars

Medvirkningsprosessene vil starte i midten av februar, og det legges opp til en bred involvering. Det ønskes å gjennomføre fysiske møter der det er mulig, men dette vil smittesituasjonen avgjøre. WSP har uansett gode erfaringer med bruk av digitale verktøy i involveringsprosesser, og har erfaring med dette fra perioden med restriksjoner grunnet Covid-19.

– Vi skal legge opp til en bred og god involvering. Våre pedagoger har lang erfaring med å tilrettelegge for god dialog med alle involverte interessegrupper, og det er viktig for oss at alle synspunkter får komme fram, sier Thomas Odiin, prosjektleder WSP.

Framdrift og informasjon

Utredningsarbeidet starter opp umiddelbart, og WSP skal levere endelig prosjektrapport 6. mai. Utredningen vil løpende forankres i møtene til utvalg for oppvekst, der første møte blir 27. januar. Etter hvert vil det bli opprettet en egen del på kommunens nettside der informasjon blir lagt ut, og der det vil bli muligheter for å komme med digitale innspill.

– Det er viktig at utvalg for oppvekst, som har hatt saken hele veien, også nå blir aktivt involvert i utredningen. WSP vil møte i utvalgsmøtene og forankre utredningen der. I tillegg skal vi forsøke å få informert godt via kommunens nettsider, slik at alle som ønsker kan følge utviklingen, avslutter ordføreren.

Medvirkningsmøter

I konsekvensutrednigen vil det gjennomføres medvirkningsmøter. Møtene vil gjennomføres som arbeidsverksteder, der en skal jobbe med oppgaver gjennom det digitale arbeidsverktøyet Padlet.

  • Møtene holdes digitalt via Teams eller Zoom. Det ligger lenke i innkallingen til møtet.
  • I medvirkningsmøtene blir det brukt et digitalt verktøy, Padlet.
  • Bruk av Padlet gjør det mulig å innhente og samle mye informasjon på kort tid. Deltagerne kan selv skrive inn meninger og innspill.
  • Innspillene som kommer inn er anonyme. Ingen ser hvem som har kommet med hvilke innspill.
  • Padlet er lett tilgjengelig og enkel å bruke. Man får tilgang via en lenke.
  • Det opprettes en egen Padlet for hvert av møtene.
  • Alle som er invitert til møtene får tilgang til padleten for sitt møte.
  • Padleten for de enkelte brukergruppene åpnes under de ulike møtene.
  • Det vil være anledning til å komme med innspill i etterkant av møtet, da alle padletene vil være tilgjengelige ut mars.

Møteplan for medvirkningsmøtene  finner du nedenfor.

Møteplan for medvirkningsmøter

Møtene vil hovedsakelig foregå på teams. Innkallingene til møtene i uke 8 er sendt ut. Innkallingene til de andre møtene vil bli sendt ut fortløpende. Det tas forbehold om at enkelte av tidspunktene kan bli justert.

Tidspunkt Deltakere
Tirsdag 23. februar 14.00 - 16.00 Lærere og skoleledere
Onsdag 24. februar 9.00 - 11.00 SFO-ansatte
Torsdag 25. februar 10.00 - 11:30 IKT og digital læring
Torsdag 25. februar 12.00 - 14:00 Folkehelsekoordinator, barnevern, helsesykepleiere, Familens hus
Mandag 8. mars 12.00 - 14.00 Renhold og drift
Tirsdag 9. mars,17:00 - 19.00 Ungdomsrådet
Onsdag 10. mars 17.00 - 19.00 Idrettslag og kulturforeninger
Onsdag 17. mars (i skoletiden) Elever
Onsdag 17. mars 18.00 - 20.00 FAU
Torsdag 18. mars 18.00 – 20.00  Folkemøte

Last ned pdf av møteplanen her

Folkemøter om skolestruktur i Nordre Ringsaker

I forbindelse med utredning av framtidig skolestruktur i Nordre Ringsaker, ønsker Ringsaker kommune bred brukermedvirkning. Dette gjøres gjennom å gi alle innbyggere muligheter til å komme med innspill. Det er lagt opp til flere ulike møtepunkter. Ett av disse er folkemøter der alle som ønsker kan delta. Grunnet pågående pandemi og gjeldende smittevernregler, gjennomføres medvirkningen digitalt. De digitale møtene ledes av prosjektledere i WSP Norge.

Det planlegges i denne sammenhengen for tre digitale folkemøter. Dette gjør vi for å sikre at flest mulig av innbyggerne i Nordre Ringsaker skal ha mulighet til å delta og komme med innspill. Det er satt av to timer til møtene, og erfaring tilsier at dette er nok til å få gitt god informasjon og til at alle får kommet med sine innspill. Det gis anledning til å komme med innspill skriftlig via et digitalt verktøy. Dette gir alle like muligheter til å komme med innspill. Det vil ikke være mulig å komme med muntlige innspill og appeller i møtene. For å sikre at alle som ønsker det får muligheten til å medvirke, vil det også være mulig å komme med innspill i etterkant av møtene. De tre møtene vil gjennomføres likt, og ta opp de samme temaene og problemstillingene. Du velger selv hvilket av de tre møtene du ønsker å delta på.

Folkemøte 1 Torsdag 18. mars 2021, kl. 17.00-19.00 Lenke
Folkemøte 2 Mandag 22. mars 2021, kl. 17.30-19.30 Lenke
Folkemøte 3 Tirsdag 23. mars 2021, kl. 18-20 Lenke

Innhold i møtene

1. Presentasjon av WSP Norge.
2. Presentasjon av rammer for konsekvensutredningen: alternativer og kriterier.
3. Skolestruktur og framtidens skole: forskning og fakta.
4. Innspill og medvirkning fra innbyggerne via Padlet.

Gjennomføring via Teams

Møtene gjennomføres via den digitale plattformen Teams. Du trenger PC, MAC, nettbrett eller mobiltelefon for å delta. Hvis du ikke har en konto i Teams, kan du likevel være med i møtet.

Du trenger da nettleseren Google Chrome, Safari, Firefox eller Microsoft Edge. De kan lastes ned gratis fra nettet. Du kommer inn på møtet ved å klikke på lenken til høyre for møtet i tabellen over. Det kan være greit å gjøre dette 10 min før møtestart, slik at du er sikker på å være klar. Arrangementet starter til oppsatt tid. Følg instruksjonene på skjermen for å komme i gang.

Innspill via Padlet

I møtet kan du komme med skriftlige innspill via Padlet. Padlet er en digital tavle der dere kan komme med innspill til WSP.

  • Bruk av Padlet gjør det mulig å innhente og samle mye informasjon på kort tid. Deltagerne kan selv skrive inn meninger og innspill anonymt.
  • Dette er en offentlig utredning, og de anonyme innspillene vil være tilgjengelige for offentligheten. Ingen ser hvem som har kommet med hvilke innspill.
  • Padlet er lett tilgjengelig og enkel å bruke. Du får tilgang via en lenke i chatten når møtet har startet.
  • Det opprettes en egen Padlet for hvert folkemøte.
  • Det vil være anledning til å komme med innspill også i etterkant av møtet, da alle Padletene vil være tilgjengelige ut mars måned.

Hjelp til deltagelse i folkemøtene?

Ringsaker kommune vil legge til rette for innbyggere som, av ulike årsaker, ikke kan delta digitalt i møtene. De får et alternativt tilbud om medvirkning. Dette skjer konkret ved at man kan følge de digitale møtene fra lokaler på skolene i Nordre Ringsaker:

  • Møtet med presentasjoner blir vist på skjerm
  • Man kan få hjelp til å sende innspill, via egen PC/mobil eller via kommunal PC.

Til stede på skolene vil det være personer som bistår med teknisk veiledning. Det vil ikke være noen til stede som kan svare på spørsmål angående utredningen.

Skolene Lismarka, Messenlia, Åsen, Fossen og Fagernes stiller alle med tilgjengelige lokaler til alle tre møtene.

Grunnet regler for smittevern, krever deltagelse til disse fysiske møtene påmelding. Påmelding sendes til: silje.hammershaug@wsp.no, innen 15.03.2021. Du må oppgi navn, hvilken skole og hvilken dag du ønsker å møte opp på.

Det kan være ulike grunner til at du ikke kan delta digitalt i møtene, f.eks. utfordringer med syn, hørsel eller digital kompetanse. Du trenger ikke å oppgi årsaken til at du trenger hjelp til deltagelse.

Velkommen!

Last ned info om folkemøtene her