Periodeplan

August

Velkommen til et nytt barnehageår- vi gleder oss til å bli kjent med dere ! 

Barnehagen vår fylles igjen med mange spente og nysgjerrige barn. Vi ønsker å skape en trygg og god tilvenning for alle barna hvor vennskap og gode relasjoner dannes. Vi skal sammen med foreldrene legge til rette for at barnet skal få en trygg og god start i barnehagen. Personalet sørger for en tett oppfølging den første tiden, slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære.                                                   

Hos oss skal alle barn oppleve å være betydningsfulle for fellesskapet, og vi skal legge til rette for utvikling av vennskap og sosialt fellesskap. 

September og Oktober  

Tema: Vennskap, Meg selv og familien  

Her blir barna kjent med seg selv og sin identitet. Vi ønsker å skape en forståelse for at vi er og ser forskjellige ut. Vi kan lære av hverandre og fremme barnas nysgjerrighet og undring over likheter og forskjeller. Målet er at barna føler seg sett og anerkjent for den de er – rammeplanen. 

 Kropp, bevegelse, mat og helse – nærmiljø og samfunn. 

Vi har et fantastisk nærmiljø som vi bruker mye. Med skogen rett utenfor følger vi de forskjellige sesongene, dyretegn- og -livet. I skogen fremmes også motoriske ferdigheter og kroppsbeherskelse for store og små barn. Vi opplever, leker og lærer med kroppen som utgangspunkt.  

I barnehagen lager vi sunn og variert mat sammen med barna, og utforsker hvor maten kommer fra.Vi ser etter høsttegn og alle de flotte og fargerike endringene som skjer i naturen. I september starter vi opp med skrivedans, og grønne tanker-glade barn, for de største barna   

Høstferie i uke 41(09-13.10) 

Vi har åpent som vanlig, men ønsker beskjed hvis barna skal ha fri en eller flere dager

November og Desember

Tema: Vennskap, jul og juleforberedelser  

Alle barn skal oppleve gode vennskap og føle seg betydningsfulle for fellesskapet. Vi snakker sammen om hva vennskap er og hva venner kan gjøre sammen. Vi deler opplevelser, samarbeider og hjelper hverandre. Vi starter forberedelsene til jul og gjør barna kjent med de norske juletradisjonene. Vi synger julesanger, leser fortellinger, baker og pynter avdelingene. Vi skaper estetiske opplevelser sammen. 5 åringene får tilbud om å gå i kirken på gudstjeneste i desember.  

 Kunst, kultur og kreativitet – Etikk, religion og filosofi. Personalet skal stimulere barns skaperevne og vi gjør formingsaktiviteter alene og i felleskap. Barna også kjent med de norske juletradisjonene, gjennom aktiviteter, sang, dans og fortellinger. Vi undrer oss over etiske og filosofiske spørsmål gjennom barnehagehverdagen sammen. 

Januar og Februar

Tema: Vinteraktivitet og lek 

Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling (Utdanningsdirektoratet, 2017)  

 Natur, miljø og teknologi: sammen med barna kan vi legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med ulike elementer som vann, is og snø. Dette kan vi gjøre ved å synliggjøre naturfenomener og reflektere sammen med barna om sammenhenger i naturen, og ved å gjøre egne forsøk sammen med barn 

Skolens vinterferie er i uke 9 (26.2-1.3-24) .Vi har åpent som vanlig, men ønsker å få beskjed hvis barna skal ha fri en eller flere dager 

Mars og April 

Tema: Våraktiviteter og lek Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre.
Natur, miljø og teknologi: i barnehagen vil personalet bidra til at barna skal oppleve og utforske naturen og dens mangfold. Vi ønsker å bidra til gode opplevelser med friluftsliv året rundt, gi kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling. I fellesskap lærer vi om naturen og utvikler respekt og begynnende forståelse for hvordan vi skal ta vare på naturen. Vi ønsker å gi barna økt kunnskap om dyr og dyreliv.
Barrnehagen er stengt 27.3-01.04 2024  PÅSKE  
 
Mai og Juni
Tema: lek og naturopplevelser.Personalet skal støtte barnas initiativ til samspill og bidra til at alle kan få leke med andre, oppleve vennskap og lære å beholde venner. I barnehagen skal barna støttes og veiledes i å ta andres perspektiv, se en sak fra flere synsvinkler og reflektere over egne og andres følelser, opplevelser og meninger (Utdanningsdirektoratet, 2017). Vi fortsetter også leken i skogen hvor barnas fantasi,  kreativitet og nysgjerrighet får blomstre. Vi ønsker å gi barna kunnskap og interesse for dyr, planter, nytt liv og vekst.
Barnehagen stengt  1,9,17, og 20 .05
Kunst, kultur og kreativitet: personalet skal være lyttende og oppmerksomme på barnas ulike kulturelle uttrykk, vise respekt for deres ytringsformer og fremme lyst til å gå videre i utforsking av de estetiske områdene. (Utdanningsdirektoratet, 2017). I mai starter vi med 17 mai forberedelser. Vi ønsker at barna skal bli kjent med hvorfor og hvordan vi feirer 17 mai.
Sirkus Akrobato – Hempa barnehage. Siden 1992 har Hempa Barnehage hatt sitt eget Sirkus Akrobato. Vi starter i begynnelsen av mai og øver hele mnd, det legges vekt på estetikk, samspill og mestringsglede ,så blir det sirkusforestilling i begynnelsen av juni.  Barnas innslag blir på det nivået vi alltid har hatt dvs.: mest leik og moro rundt enkle ”øvelser” men med flotte farger og rekvisitter som skaper glede og estetiske inntrykk.
 
Juli  
Barnehagen er stengt i uke 28 og 29.Det blir sendt ut  egne skjemaer der dere fører opp når barna skal ha ferie. I juli slås avdelingene sammen på grunn av ferieavvikling. I en eller flere uker kan det skje at vi slår oss sammen med Vesleparken barnehage.

                             

 

Skolestarterne (de eldste barna )

De eldste barna har eget opplegg gjennom hele det siste året i barnehagen. Vi har fokus på sosial kompetanse, selvstendighetstrening, samarbeid, vennskap og det å ha det fint sammen. I løpet av året bruker vi også Trampoline aktivitetshefte, trener på blyantgrep og øver på å skrive navnet vårt. 

Aktiviteter/temaer:

Skrivedans: I skrivedans er målsetningen å gå fra frie bevegelser til konkrete linjer gjennom lek, musikk, dans, fantasi og forming. Dette handler ikke om innlæring av bokstaver, men om innlæring av forberedende bevegelser til skriving, som rette linjer og runde former. Skrivedans er med de eldste barna og gjennomføres 8 ganger på høsten og 8 ganger på våren. Hver gang har et spesielt tema som trenes og bearbeides ved grovmotoriske øvelser til musikk og individuelle oppgaver med farger og papir.

Grønne tanker - Glade barn: dette skal hjelpe små og store i barnehagen til å snakke om og øve på å gjøre lure valg når følelsene og de automatiske tankene skaper vansker. Det er et tiltak for å fremme helsebringende samtaler. Glede, trygghet og tilhørighet stimuleres av samtaler.

Tarkus: vi bruker beltedyret Tarkus når vi lærer om trafikksikkerhet sammen med barna. Tarkus er et pedagogisk verktøy (utgitt av Trygg Trafikk) for å lære barna enkle trafikkregler for fotgjengere, sikring i bil, sykkelhjelm, bruk av refleks m.m. Vi snakker også om trafikksikkerhet når vi er på tur.

Karusellkor: dette er et årlig prosjekt der alle femåringene blir invitert til å synge i et stort felleskor. Målet er å gi dem gode musikk- og litteraturopplevelser og en følelse av mestring.Barna får besøk av profesjonelle sangere som lærer dem et utvalg sanger og bibliotekarer leser for dem. Det hele avsluttes med en forestilling hvor barna viser hva de har lært. Da samles nesten 300 femåringer (fordelt på flere forestillinger) til konsert i Prøysenhuset. Det er ulike temaer hvert år. Tidligere år har tema vært Alf Prøysen, Geirr Lystrup, Astrid Lindgren og folkemusikk. 

Vanntilvenning: vi deltar på vanntilvenning i Mjøsbadet. Hamar IL stiller med utdannet instruktør som har oppdatert livredningsprøve og står for hele opplegget. Det fokuseres på dykk, hopp, flyte og fremdrift. 

 

Mangfold og inkludering

Vi jobber mye med temaene mangfold, inkludering og livsmestring, og dette er temaer som også Rammeplanen for barnehagen legger vekt på. Vi er opptatt av at alle barn skal få være seg selv uansett hvordan man føler seg. Alle er gode nok akkurat slik de er, og alle har like stor rett til å være en del av fellesskapet.

Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Hos oss er det viktig å vise barna at alle kan lære av hverandre, at vi er nysgjerrige på og undrer oss sammen over likheter og forskjeller. Alle barna skal føle seg sett og anerkjent for den de er. Alle har en plass og verdi i fellesskapet.

Mangfold for oss handler om inkludering og fellesskap uansett etnisitet, kjønnsidentitet, religion, funksjonsnivå, alder og familiebakgrunn.

Vi er opptatt av at "Jeg er meg, og det er greit."

Digital praksis

Barnehagens digitale praksis skal bidra til barnas lek, kreativitet og læring. Ved bruk av digitale verktøy i det pedagogiske arbeidet skal dette støtte opp om barns læreprosesser og bidra til å oppfylle rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn. Ved bruk av digitale verktøy skal personalet være aktive sammen med barna. Samtidig skal digitale verktøy brukes med omhu og ikke dominere som arbeidsmåte. Barnehagen skal utøve digital dømmekraft og bidra til at barna utvikler en begynnende etisk forståelse knyttet til digitale medier.   (Udir)

Nyttig informasjon