Inkluderende fellesskap og Tidlig innsats

 «Vi skal ha en barnehage og skole som gir muligheter for alle barn og unge – uavhengig av sosial, kulturell og språklige bakgrunn, kjønn, kognitive og fysiske forskjeller. Det krever inkluderende fellesskap og tidlig innsats» (Stortingsmelding 6 (2019-2020).

Tidlig innsats handler om å sikre en best mulig start i livet for alle barn, forebygge eventuelle utfordringer og gi hjelp så tidlig som mulig når det er behov for det. ​For å sikre kvalitet og at alle barn får et godt tilbud og blir ivaretatt på en god måte i barnehagen har vi ut i fra faglige diskusjoner i personalgruppa utarbeidet rutiner og mål for å kunne fange opp barns behov tidlig. Hvordan kommer dette til syne hos oss?

Vårt fokus er den daglige kontakten med foreldrene, observasjon av samspillet mellom barn og foreldre og kvaliteten av samspillet mellom barn og personal.

  • Vi har fokus på trygghet og tilknytning i alle situasjoner i hverdagen og jobber ut ifra prinsippene til «trygghetssirkelen» (se trygghetssirkelen punkt 4).
  • Barna deles i små grupper deler av dagen noe som gir forutsigbarhet, nærhet og oversikt.
  • Vi benytter oss av deltagende observasjon av barna som individ og i gruppe. For å finne ut av grunnleggende ferdigheter som språk og motorisk utvikling benytter vi oss blant annet av kartleggingsverktøy som «TRAS» og «Alle med».
  • I avdelingsmøter og personalmøter drøfter vi regelmessig barn og organisering av avdeling.
  • Enkeltbarns utfordringer blir tatt på alvor og fulgt opp. For å analysere situasjoner i forhold til barn i et individ og systemperspektiv er «Pedagogisk analyse» en modell vi bruker for blant annet å konkretisere opprettholdende faktorer og forbedringsmomenter.
  • Faglig oppdatering av personalet, personalet skal kunne tilrettelegge for videre utvikling for det enkelte barn (jfr. Progresjonsplan s.27).
  • Psykologisk førstehjelp «grønne tanker-glade barn». Avdelingene har utarbeidet planer for hvordan vi jobber med dette. Kommunen arrangerer årlige kurs slik at alle, også nyansatte får opplæring (se mer om dette på s21).
  • Vi har tett samarbeid med spesialpedagog som jobber direkte med enkeltbarn og gir veiledning til øvrig personal. For å styrke det spesialpedagogiske tilbudet innad i enheten organiseres og legges det til rette for kompetanseheving blant ansatte. Vi har i enheten ansatte med spesialpedagogisk kompetanse som jobber direkte med enkeltbarn og veileder øvrig personal.
  • PPT- vi har et godt samarbeid med Pedagogisk Psykologisk tjenese, og har jevnlige kontaktmøter gjennom året. I tillegg til daglig observasjon og drøftinger i personalgruppa har vi i disse møtene mulighet til å drøfte og få veiledning i forhold til barn og organisering rundt barn. Individsaker kan drøftes anonymt og åpent (i samråd med foresatte) i samarbeidstid eller pr. tlf.
  • Barnehagene samarbeid med andre tjenester og innhenter annen ekspertise ved behov- som fysioterapeut, logoped, spesialpedagog og barnevern.

Psykologisk førstehjelp - Grønne tanker glade barn

"Grønne tanker – Glade barn" er et verktøy utviklet av barnepsykologspesialist Solfrid Raknes i samarbeid med sentrale fagfolk innen det norske psykisk-helsevernmiljøet. Verktøyet brukes for å hjelpe barn og unge til å takle vanskelige situasjoner og tanker. Psykologisk førstehjelp for barn, har som hensikt å stimulere barns tanke og følelsesbevissthet. «Grønne tanker- glade barn», brukes som metode for å hjelpe barna til å utvikle gode holdninger til seg selv og andre gjennom temasamlinger. 

Handlingsplan mot mobbing

Trivsel og glede i et inkluderende barnehagemiljø.
Forebyggende arbeid mot mobbing starter i barnehagen. Hvert enkelt barn skal bli møtt med varme, anerkjennelse og oppmuntring. Alle barn skal oppleve seg selv som verdifulle, oppleve vennskap og samspill i lek. For å skape et godt psykososialt barnehagemiljø er personalet støttende tilstede i barnas sosiale utviklingsprosess i alle aktiviteter gjennom hele dagen. Personalet er mentalt tilstede slik at de er oppmerksomme på barnas trivsel og samhandling med andre barn.
Formålet med handlingsplanen er å skape et barnehagemiljø med nulltoleranse mot mobbing.

 

Mangfold og gjensidig respekt

"Barnehagen skal vise hvordan alle kan lære av hverandre og fremme barnas nysgjerrighet og undring over likheter og forskjeller. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet.» (Rammeplan 2017:9)
Det er viktig for oss at hverdagen i barnehagen skal fylles med opplevelser og erfaringer der de enkelte barna kjenner seg sett og forstått. Den enkelte skal ha en følelse av å være unik- med alle sine egenskaper! Det er viktig å la barna få erfaringer med å være en del av et fellesskap. Erfaringer i å hjelpe hverandre, få hjelp, oppleve at vi har ulik kompetanse eller utgangspunkt å møte verden med.
Hverdagen handler om at alle individer er en del av et samfunn – et lite samfunn som en barnehage eller stort som verden. Alle mennesker har en innflytelse, men alle er avhengig av at de rundt ser hva en ønsker og gir rom for hverandres ønsker og behov. Vi kan alle påvirke til en viss grad ut ifra eget ståsted, men en kan ikke gjøre alt alene! Demokratiske prosesser må læres. Alle sin stemme skal bli hørt og en kan ikke alltid få det slik en vil! Respekt for hverandre, utstyr og alt liv er en grunnleggende holdning vi alle er avhengig av. Vi lærer barna å se verdien i det de har rundt seg både av mennesker, dyr og utstyr. Denne læringen skjer mye i uformelle læringssituasjoner der de voksne og andre barn er rollemodeller. Holdninger og verdier er i en kontinuerlig læringsprosess. For å kunne formidle og gi barna kompetanse i mangfold, gjensidig respekt, likestilling og likeverd ønsker vi at barna skal møte voksne som er reflektert over egne holdninger og bevisst sine handlinger. Vi er alle like mye verdt og vi er alle avhengige av hverandre i større eller mindre grad.

«Personalet må reflektere over sine egne holdninger for best mulig å kunne formidle og fremme likeverd og likestilling.» (Rammeplan 2017 :10)
«Barnehagen skal legge grunnlag for barnas evne til å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet.» (Rammeplan 2017: 10)