Kompetanse- og organisasjonsutvikling
PP-tjenesten gir systemrettet støtte til barnehager og skoler i form av råd og veiledning om pedagogisk ledelse, gruppeledelse, læringsmiljø og spesialpedagogiske didaktiske spørsmål. PP-tjenesten skal også støtte barnehagen og skolen med kompetanse- og organisasjonsutvikling for å legge opplæringen bedre til rette for barn og unge med særlige behov.
Forskning viser at følgende områder er viktige for å skape gode læringsmiljø:
- Lærerens evne til å lede klasser og undervisningsforløp
- Lærerens evne til å utvikle positive relasjoner med hver enkelt elev
- Positive relasjoner og kultur for læring blant elevene
- Godt samarbeid mellom skole og hjem
- God ledelse, organisasjon og kultur for læring på skolen
Læringsmiljøteamet er del av PP-tjenesten, og bistår skolene på disse områdene.
Sakkyndighetsarbeid
Et av PP-tjenestens arbeidsområder er å være sakkyndig når det gjelder behovet for spesialpedagogisk hjelp og individuelt tilrettelagt opplæring. Opplæringsloven sier at barn, unge og voksne har en lovbestemt rett til å få hjelp dersom de har særlige behov eller ikke har tilstrekkelig utbytte av det ordinære tilbudet.
Retten til spesialpedagogisk hjelp og individuelt tilrettelagt opplæring er en individuell rett som krever at det fattes et enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Før enkeltvedtaket fattes skal det foreligge en sakkyndig vurdering om behovet til den enkelte. For å gi barnet god spesialpedagogisk hjelp/individuelt tilrettelagt opplæring skal det være god sammenheng mellom det ordinære barnehagetilbudet/opplæringstilbudet og det individuelle tilbudet. Utredning, planlegging og evaluering må inngå i denne prosessen. Samarbeid og avklaring av ansvar er viktig for å sikre kvaliteteten på tilbudet.
PP-tjenesten er også sakkyndig instans når det gjelder søknad om framskutt eller utsatt skolestart. Utsatt skolestart kan kun innvilges i særlige tilfeller. Retten til framskutt skolestart er knyttet til at barnet har fylt 5 år innen 1. april.
Videre er PP-tjenesten sakkyndig instans ved søknad om særskilt prioritert utdanningsprogram og behov for utvidet tid i videregående opplæring.